به گزارش ایرنا کاهش سن اعتیاد، افزایش معتادان به انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی، افزایش زنان معتاد با وجود صرف هزینه های بسیار برای پیشگیری از اعتیاد، زنگ خطر جدی در جامعه اسلامی است و دودمان خانواده ها را به باد می دهد.
گفت و گو خبرنگار ایرنا با کارشناسان و معتادان مرکز ترک اعتیاد مهاباد تجربه های موثری برای جوانان و افراد در معرض اعتیاد به دست می دهد و بار دیگر راهکارهای پیشگیری از اعتیاد از زبان کارشناسان بازگو می شود.
کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است که بیشترین عامل گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر از طریق دوستان است.
سیروان بهاردوست بیان کرد: فرد در بیشتر موارد به علت صمیمیت و رو دربایستی برای اولین بار با پیشنهاد و تعارف دوستان نزدیک با مواد مخدر آشنا می شود.
وی افزود: هنر نه گفتن به دوستان صمیمی می تواند نقش اساسی در پیشگیری از اعتیاد جوانان داشته باشد و در این خصوص باید آموزش ها و آگاهی های لازم به افراد داده شود.
وی ادامه داد: جوانان به عنوان کسانی که در معرض بیشترین خطر ابتلا به اعتیاد قرار دارند باید همواره در ذهن خود دلایل نه گفتن، ضررهای مصرف مواد به مغز و جسم و تباهی زندگی را مرور کنند.
بهاردوست با تاکید بر اینکه نه گفتن نشانه قدرت، جرات و گزینش یک زندگی سالم است، اظهار کرد: کمترین کاری که جوانان زمانی که مورد اصرار و تعارف مواد مخدر قرار گرفتند، باید انجام دهند این است که محل را ترک کنند.
کارشناس مسایل اجتماعی در خصوص نقش خانواده در گرایش فرزندان به مواد مخدر گفت: در محیط خانوادگی ناسالم، نوجوان زودتر از دیگران به دام دوستان منحرف و معتاد می افتد یا به علت عقده ها، ناکامی و شکست ها برای عضویت و پذیرفته شدن در گروه دوستان به مصرف مواد مخدر روی می آورد.
وی همچنین در خصوص نظارت والدین به ارتباط جوانان با دوستانشان، افزود: خانواده ها به طور حتم پیگیر رفت و آمد فرزندان خود باشند و از ماندن شبانه در کنار دوستان و میهمانی های شبانه ممانعت کنند.
بهاردوست اظهار کرد: ارتباط و دوستی با همسالان مبتلا به سوء مصرف مواد و حتی سیگاری، عامل تاثیرگذار در ابتلای نوجوانان به اعتیاد است زیرا معتادان برای گرفتن تأئید رفتار خود از دوستان، تلاش می کنند آنان را در مصرف مواد با خود همراه کنند.
یکی از معتادان کمپ مهاباد نیز در خصوص اولین تجربه مصرف مواد مخدر به خبرنگار ایرنا گفت: برای نخستین بار در مراسم عروسی تریاک به من تعارف شد.
این معتاد 19 ساله افزود: برای لذت بیشتر از مراسم و از روی کنجکاوی و از سر سادگی و ناآگاهی آن را مصرف کردم و به مواد مخدر معتاد شدم.
معتاد جوان با بیان اینکه برای اولین بار و برای ترک اعتیاد به کمپ آمده است، گفت: شرایط موجود در کمپ، آموزش و طی مراحل درمانی موجب بهبودی من شده است.
معتاد 26 ساله نیز با بیان اینکه دومین بار است که به کمپ ترک اعتیاد مراجعه می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: رفتار مناسب مسئولان این کمپ با همه بیماران سبب شده است تا معتادان راحت تر با بیماری خود مبارزه کنند و زودتر بهبود یابند.
وی ادامه داد: برای اولین بار در دوران دبیرستان و توسط دوستان با مشروبات الکلی آشنا شدم و پس از آن کم کم به مصرف مواد نیز کشیده شدم.
معتاد دیگر این کمپ که در مرحله سم زدایی ترک اعتیاد قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفت: بیکاری، مشکلات خانوادگی و ازدواج نکردن سبب شد تا از روی ناآگاهی به مواد مخدر پناه ببرم.
معتاد دیگر دارای مدرک فوق لیسانس موسیقی از دانشگاه های خارج کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در 26 سال گذشته در دام مواد مخدر گرفتار بوده ام.
وی که دارای 2 فرزند دختر و یک فرزند پس بودده و برای سومین بار به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرده بود، اظهار کرد: مواد مخدر برای اولین بار به خاطر دندان درد شدید از طرف دوستانم به بنده پیشنهاد شد اما با مصرف مکرر آن معتاد شدم.
معتاد جوان دیگری که پس از 2 ماه دوری از اعتیاد در حال ترک کمپ بود به خبرنگار ایرنا گفت: برای اولین بار در سفر مجردی با دوستان و به خاطر ترس از مسخره شدن تعارف آنان را برای مصرف مواد مخدر قبول کردم.
وی گفت: هر هفته خانواده ام برای دیدن و روند بهبود به کمپ سر می زنند و امیدوارم هرچه زودتر با ترک اعتیاد و با پاکی کامل به زندگی عادی برگردم.
وی با ابراز پشیمانی از مصرف مواد مخدر، بیان کرد: جوانان هموطنم باید از احساس ندامت ما درس بگیرند و هرگز تعارف مصرف مواد را از هیچ کس قبول نکنند چون مواد مخدر زندگی را تباه می کند.
یک معتاد بهبود یافته با بیش از هفت سال پاکی به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان همچنان که در زمان ترک همراه بیماران هستند پس از پاک شدن معتادان نیز آنان را مورد حمایت خود قرار دهند.
حیدر داداش زاده با بیان اینکه بیکاری در گرایش دوباره به اعتیاد نقش اساسی دارد، گفت: معتادانی که مهارت های فنی مانند خیاطی، رانندگی، قالی بافی و دیگر حرفه ها را دارند باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار بگیرند.
مسئول مرکز یکی از کمپ های ترک اعتیاد آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سالانه 400 نفر در این مرکز، اعتیاد خود را کنار می گذارند و پاک می شوند.
'فرعان قاسمی' اظهار کرد: متاسفانه برخی از ایین افراد پس از ترک، دوباره در دام اعتیاد گرفتار می شوند و به کمپ باز می گردند.
وی همچنین با اشاره به نحوه پذیرش معتادان در کمپ ترک اعتیاد، گفت: پس از مراجعه معتادان و ارائه معرفی نامه از اداره بهزیستی معاینه های اولیه و بررسی میزان آلودگی شخص به مواد مخدر، پذیرش در صورت داشتن شرایط نگهداری انجام می شود.
قاسمی با بیان اینکه همه افراد مراجعه کننده نیازی به اقامت در کمپ را ندارند، اظهار کرد: افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری و معتاد شدن به مواد روانگردان هستند از لحاظ روانی کمپ برای آنان مفید نیست و در نتیجه بصورت درمان سرپایی به مراکز درمانی معرفی می شوند.
وی همچنین در خصوص مدت دوره های ترک اعتیاد گفت: بستگی به شرایط بیماران، میزان آلودگی و ماده مصرفی و همت بیماران دارد اما بطور متوسط حدود سه ماه طول می کشد.
وی همچنین در خصوص هزینه دوره نگهداری در کمپ، افزود: شهریه سه ماهه دوره های ترک اعتیاد بر اساس توانایی مالی و شرایط خانوادگی فرد معتاد مختلف بوده و بطور متوسط برای هر نفر پنج میلیون ریال است.
وی ادامه داد: در سه ماه گذشته حدود 50 نفر که خواهان ترک اعتیاد بودند به علت مشکلات مالی بصورت رایگان از خدمات این مرکز استفاده کردند.
قاسمی با اشاره به اینکه ظرفیت کمپ مهاباد 60 نفر است، اظهار کرد: 50 نفر در بخش مرحله بهبودی و هشت نفر نیز در مرحله سم زدایی در این کمپ خدمات دریافت می کنند.
قاسمی با اشاره به سطح تحصیلات بیماران حاضر در کمپ، اظهار کرد: بیش از 80 درصد معتادان تحصیلات زیر دیپلم و سیکل دارند اما در بین آنان پنج لیسانس و یک فوق لیسانس نیز وجود دارد که نشان می دهد افراد دارای تحصیلات کمتر بیشتر در دام اعتیاد گرفتار می شوند.
وی در خصوص برنامه های روزانه کمپ برای بیماران، اظهار کرد: برنامه های ورزشی، تفریحی، وعده های غذایی، کلاس های روانشناسی، آموزشی و آموزش های امید به زندگی در طول هفته برگزار می شود که در بالا بردن روحیه بیماران بسیار تاثیر گذار است.
قاسمی با اشاره به اینکه ورود و خروج بیماران، کارکنان و ملاقاتی های آنان بطور کامل کنترل می شود، گفت: کل محوطه و داخل آسایشگاه کمپ مجهز به دوربین مدار بسته است و در صورت مشاهده هرگونه سوء استفاده احتمالی اقدامات متناسب با آن انجام می شود.
رئیس اداره بهزیستی مهاباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ساخت کمپ های ترک اعتیاد بر اساس ابلاغیه سازمان مبارزه با مواد مخدر به بخش خصوصی داده شده و بر این اساس در شهرستان مهاباد نیز امسال 2 مجوز ساخت کمپ ترک اعتیاد صادر شده است.
'مهران یوسفی' با بیان اینکه شرح وظایف کمپ های ترک اعتیاد از طرف سازمان مبارزه با مواد مخدر صادر می شود، اظهار کرد: نحوه پذیرش معتادان، مبلغ شهریه کمپ ها، معاینات اولیه شامل آزمایش اعتیاد، نوع ماده مصرفی، میزان آلودگی و مسائل بهداشتی مانند ابتلا به HIV و هپاتیت در آن مشخص شده است.
یوسفی با اشاره به اینکه طول دوره کمپ با مراحل جذب، سم زدایی و بهبود 3 ماهه است، اظهار کرد: کارشناسان اداره بهزیستی بصورت سرزده و در ماه حداقل 2 بار به محل کمپ های ترک اعتیاد مراجعه می کنند و گزارش های دریافتی را به اداره بهزیستی انتقال می دهند که خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی مشاهده نشده است.
معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد نیز در حاشیه بازدید از کمپ های این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همه باید اعم از مسئولان، بنیان گذاران کمپ و به خصوص بیماران تلاش کنند تا اعتیاد روز به روز کم رنگ تر شود و معتادان با سلامت کامل به آغوش جامعه و خانواده برگردند.
ایرج شجاعی با بیان اینکه بیکاری یکی از عوامل اصلی گرایش به مواد مخدر است، گفت: برای معتادانی که پاک شده اند حمایت های لازم از جمله آموزش های فنی و حرفه ای و اعطای تسهیلات با درصد پائین صورت می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه معتادان بیمار هستند و کمک به بهبود آنان و بازگشت به آغوش جامعه ضروری است، گفت: خدمت در کمپ های ترک اعتیاد برای کمک به جوانان و سرپرست خانوار برای بازگشت به زندگی بسیار ارزشمند است.
وی ادامه داد: امسال حدود 80 نفر معتاد متجاهر از سطح شهر مهاباد جمع آوری و به مراکز درمانی، کمپ های ترک اعتیاد و مرکز دی.سی.آی انتقال دادند شدند تا پس از بهبودی کامل دوباره به جامعه برگردند.
شجاعی با اشاره به اینکه جامعه در تداوم پاک بودن بیماران بهبود یافته نقش مهم دارد، گفت: برخی از خانواده، فرزندان معتادشان را طرد می کنند اما رها کردن آنان بحال خود سبب می شود دوباره به سمت مواد مخدر گرایش پیدا کنند.
به گزارش ایرنا مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و دارای 2 کمپ ماده 15 ترک اعتیاد و یک مرکز ان.آی.سی(گرمخانه) است.
3093/3072
** گزارش: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.