به گزارش ایرنا از آنجا که نیروی کار سالم با توسعه پایدار معادل است، راهکارهای کنترل بیماری های ناشی از کار نیز باید بیش از پیش از سوی متخصصان بهداشت حرفه ای و پزشکان طب کار مورد توجه قرار گیرد و نیروهای کار نیز به سرمایه انسانی هوشمند برای عرض اندام در دنیای کنونی تبدیل شود.
طب کار شاخه ای از طب است که به بیماری های شغلی و غیرشغلی ناشی از کار در بخش صنعت و معدن می پردازد اما آنچه که هنوز توجه مسئولان مربوطه را به خوبی به خود جلب نکرده، بیماری های شغلی ناشی از کارمندی مثل دیسک کمر و گردن و ناراحت های مچ دست، پا و مشکلات چشمی است.
کارشناس بهداشت حرفه ای در خصوص بیماری های شغلی به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون 32 بیماری شغلی شناسایی شده که بیشتر در بخش صنایع و معادن مشاهده می شود.
'سیاوش مهرور' اظهار کرد: 'کری' شغلی(صدای بلند و ناهنجار محیط های کاری موجب این بیماری است)، سیلیکوزیس (بیماری های حاصل از سیلیس بیشتر در معادن)، آزبستوزیس( بیماری های حاصل از آزبست در معادن سنگ)، آسم شغلی(منشا گرد و غبار و ذرات مختلف در محیط های صنعتی و معدنی)، سیاه زخم شغلی، سرطان های بینی، مسمومیت با سرب(پلمبیسم)، تاثیرات اشعه های مختلف، ایجاد سرطان های مختلف و استرس از جمله شایع ترین این بیماری هاست.
وی گفت: بیماری های شغلی به سبب فعالیت کاری فرد شاغل و در اثر عوامل زیان آور محیط کار به وجود می آید و تفاوت این نوع بیماری ها با سایر بیماری های دیگر این است که پیشگیری از بیماری های شغلی آسان و مشخص است به همین خاطر آزمایش های لازم در این خصوص انجام و کارت سلامت شاغلان صادر می شود.
مسئول واحد بهداشت حرفه ای مهاباد افزود: صاحبان مشاغل فنی، کشاورزان، معدن کاران، رانندگان، قالیبافان، زنان خانه دار، افراد و گروه های پرخطر و در معرض خطر از جمله گروه های هدف غربالگری معاینه های شغلی برای پیشگیری زودرس بیماری های شغلی و مرتبط با کار هستند.
مسئول بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با برشمردن عمده ترین بیماری های شغلی در ایران اظهار کرد: کاهش شنوایی، کمر درد، آسم های شغلی از جمله عمده ترین بیماری های شغلی محیط های صنعتی کشور و آذربایجان غربی است.
'فهیمه ذهتابی' گفت: تاکنون بیماری های کارمندی و اداری به صورت کامل بررسی نشده و در اولویت نبوده است.
وی با بیان اینکه بیماری های شغلی قابل پیشگیری است اما درمان این بیماری ها سخت است یا درمان ندارند، افزود: راهکارهای کنترل عوامل زیان آور در محیط صنعتی پیش بینی شده که شامل راهکارهای مهندسی، مدیریتی و فردی است.
ذهتابی بیان کرد: در راهکارهای مهندسی برای پیشگیری از بیماری های شغلی عامل زیان آور حذف یا مانعی برای در امان ماندن فرد ایجاد می شود.
وی ادامه داد: در راهکار مدیریتی نیز مدت تماس و شدت تماس شاغل از جمله در بیماری های 'کری شغلی' کاهش داده شده و در واقع مدت تماس مدیریت می شود.
وی اضافه کرد: در راهکار فردی برای پیشگیری از بیماری های شغلی از روش های کنترلی مثل الزام برای استفاده از گوشی، ماسک، دستکش و وسایل ایمنی کمک گرفته می شود که موثرترین پیشگیری از این نوع بیماری هاست.
ذهتابی بیان کرد: در آذربایجان غربی بیش از 28 هزار کارگاه صنفی، تولیدی، خدماتی و معادن با بیش از 60 هزار کارگر وجود دارد که خدمات کنترلی و معاینات دوره ای برای آنها انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه وضع بهداشتی و سلامت از وضع اقتصادی تبعیت می کند، افزود: حدود 6 ساعت زمان مفید انجام کار است اما برخی کارگران برای تامین هزینه های زندگی بیشتر کار می کنند و سلامتی آنان در معرض خطر قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه در شهرها و روستاها مراکز خدمات جامع سلامت خدمات لازم را به کارگران ارائه می دهد، بیان کرد: در مرکز تخصصی طب کار در ارومیه نیز 22 پزشک دارای مجوز معاینات سلامت از معاونت بهداشتی علوم پزشکی، فعالیت می کنند.
مسئول بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: مجوز معاینات طب کار و صدور کارت سلامت شغلی برای شهرستان های ارومیه، خوی، مهاباد، سلماس، ماکو، بوکان، سردشت، میاندواب، پیرانشهر و نقده صادر شده است.
ذهتابی بیان کرد: کارگاه های آموزشی در خصوص طب کار و بیماری های شغلی به تدریج در شهرستان های آذربایجان غربی در حال برگزاری است.
به گزارش ایرنا امروزه نیروی کار هوشمند با تکیه بر آموزش های طب کار می تواند آسیب های ناشی از کار را کاهش دهد و با گنجاندن حرکت های ورزشی در برنامه های روزانه اش بخشی از کم تحرکی زندگی کنونی را بکاهد.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و یک مرکز صدور کارت سلامت و طب کار دارد که برخی شهرستان های مجاور را نیز پوشش می دهد.
3093/3072
** گزارش از: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.