به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر هادی تقوی نژاد با اعلام این خبر افزود: یکی از بخشهای بیمارستان سیدالشهداء(ع) فارسان واحد آزمایشگاه می باشد که بصورت ۲۴ ساعته کار انجام آزمایشهای مورد نیاز بیماران بستری (بر اساس درخواست پزشک) و همچنین انجام آزمایشهای درخواستی بیماران سرپایی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه، نحوه و ساعت پذیرش بیماران سرپایی و بستری متفاوت است افزود: ساعت پذیرش بیماران سرپایی در این آزمایشگاه۷:۳۰ صبح می باشد که با توجه به تعداد زیاد افراد متقاضی، مراجعه کنندگان باید قبل از ساعت ۷:۳۰جهت گرفتن نوبت مراجعه کنند و نمونه گیری از ساعت۸ صبح توسط پرسنل آزمایشگاه آغاز می شود و پس از این مرحله، نمونه ها از اتاق نمونه گیری به بخشهای مربوطه انتقال می یابند.


وی خاطر نشان کرد: آزمایشگاه در شیفت های بعد از ظهر و شب فقط پذیرای آزمایش های اورژانسی بیماران بستری و سرپایی مراجعه کننده به بخش اورژانس وکلینیک تخصصی و سایر بخش های بیمارستان می باشد.

مسئول آزمایشگاه بیمارستان سیدالشهدا فارسان نیز در ادامه اظهار داشت: آزمایشگاه بیمارستان سیدالشهداء(ع) فارسان در قسمت فنی دارای بخش های خون شناسی، بیوشیمی، تجزیه ادرار و انگل شناسی، باکتری شناسی، سرم شناسی، هورمون شناسی و بانک خون می باشد.
گیتی شیروانی در معرفی بخشهای این واحد افزود: در بخش خون شناسی، آزمایشهایی که در این قسمت انجام می شود شامل اندازه گیری غلظت خون، شمارش گلبولهای خون و پلاکت،اندازه گیری سرعت رسوب گلبول های قرمز خون، تعیین گروه خونی و آزمایشهای مربوط به انعقاد خون می باشد که در حال حاضر با مجهز شدن آزمایشگاه به دستگاه شمارش سلولی پیشرفته سیسمکس XP-۳۰۰آزمایشات CBCمراجعه کنندگان توسط دستگاه فوق انجام می گیرد که از دقت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .

وی تصریح کرد: در بخش بیوشیمی نیز آزمایشهای قند، اوره، کراتینین و چربی شامل تری گلیسرید، کلسترول، HDLچربی خوب و LDL چربی بد، الکترولیتها Na و K کلسیم، فسفر، اسید اوریک و تستهای کبدی (آلبومین، پروتئین، بیلیروبین و .........) انجام می شود و آزمایش های این قسمت نیز توسط دستگاه های اتوماتیک BT-۱۵۰۰ ، الکترولیت آنالایزر ، و بیلی روبین متر موجود در آزمایشگاه انجام می شود.

وی در خصوص بخش تجزیه ادرار و انگل شناسی گفت: در این قسمت ادرار از لحاظ شیمیایی و میکروسکوپی مورد مطالعه قرار می گیرد نمونه مدفوع نیز از لحاظ وجود خون، و انگلها بررسی می شود.
به گفته وی، بخش باکتری شناسی از دیگر بخش های این واحد آزمایشگاهی است که در این بخش نمونه های مختلف شامل ادرار، خون و برخی از نمونه-ها که توسط پزشکان گرفته می شود و از لحاظ وجود عفونت باکتریایی بررسی می شوند و در نهایت برای مواردی که کشت مثبت دارند تست تعیین نوع آنتی-بیوتیک انجام می شود.

شیروانی گفت: آزمایش های مربوط به تشخیص تب مالت، حصبه و برخی تستهای روماتیسمی مربوط به بخش سرم شناسی می باشد و در بخش هورمون شناسی نیز آزمایشهای هورمونی مربوط به عملکرد تیروییدی پانل عفونی و...... بصورت هر هفته طبق برنامه زمانبندی شده انجام می شود.
مسئول آزمایشگاه بیمارستان سیدالشهدا فارسان اضافه کرد: بیمارانی که این آزمایش ها را دارند باید پس از زمان مقرر در قبض جوابدهی برای دریافت جواب مراجعه کنند و تستهای هورمونی این مرکز توسط دستگاه الایزا ریدر استات فاکس ۳۰۰۰ انجام می گردد.

شیروانی گفت: در بخش بانک خون، آزمایش های مربوط به سازگاری خون جهت تزریق به بیماران بستری کاندید دریافت خون انجام می گردد و بانک خون این مرکز موفق به استقرار سیستم همویژیلانس گردیده و گواهی آن را در سال ۱۳۹۵کسب نموده است.

وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین بیمارستان و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح تحول سلامت میزان مراجعین به این واحد بیمارستانی حدود ۴۰درصد افزایش یافته است که امیدواریم بتوانیم به نحواحسن به مردم این شهرستان و اطراف که واقعاً لایق خدمت می باشند خدمت رسانی کنیم .

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 837622
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.