حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی روز سه شنبه در دومین همایش روز جهانی خاک در ارومیه افزود: اساتید دانشگاهی در این زمینه کوتاهی می کنند در حالی که باید در زمینه اعلام این مشکلات به مسئولان رده بالای کشوری کمک و همکاری مسئولان دو چندان باشد.
وی اظهار کرد: در روز قیامت در زمینه نحوه استفاده از نعمت های الهی باید پاسخگو بود و دانشگاهیان بیشتر از سایرین مورد سوال قرار می گیرند زیرا افراد معمولی ارزش خاک را به عنوان یکی از نعمتهای الهی نمی دانند در حالیکه این جزو حق الناس و حق آیندگان است.
امام جمعه ارومیه بیان کرد: دانشگاهیان در حیطه آموزش از حفاظت خاک وظیفه خطیری دارند و عین افرادی که از خاک میهن دفاع می کنند باید اکنون در این زمینه فعال باشند.
وی اظهار کرد: از ظرفیتی که در استان هست باید بهره برد و بنده از همایشها و مباحث علمی که جنبه آگاهسازی دارند به عنوان یک طلبه و هیات علمی حمایت می کنم.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم در این همایش با اشاره به حفاظت از عرصه های طبیعی در تعیین محل استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی در جهت حفاظت بهینه از منابع پایه آبی و خاک گفت: حفاظت از خاک همچون منابع آب از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار بوده و باید در واگذاری زمین برای استقرار فعالیت های تولیدی و صنعتی بر حفاظت و نگهداری آن دقت و توجه جدی انجام شود.
تقی کهوریان با بیان اینکه هر مکانی برای هر فعالیتی مناسب نیست، افزود: پایش عرصه های آب و خاک استان در دستور کار قرار گرفته و باید درتعیین محل شروع فعالیت های تولیدی و صنعتی به تاثیرتکنولوژی مورد استفاده در آن صنعت بر محیط اطراف و خاک آن منطقه دقت توجه لازم انجام شود و در این راستا استانداری از طرحهای مطالعاتی محققان دانشگاهی و ظرفیتهای دانشگاهیان استقبال و حمایت می کند .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این زمینه با بیان اینکه موضوع خاک موضوعی حیاتی و اساسی است، اظهار کرد: نیاز به بررسی و تحقیقات در زمینه حفاظت از خاک در استان وجود دارد چرا که 95 درصد مواد غذایی انسانها از خاک است .
اسمعیل کریم زاده اضافه کرد: در بسیاری از بخش های کشاورزی رتبه های سوم تا پنجم متعلق به آذربایجان غربی بوده که با توجه به اندوخته علمی از نظر کمیت و کیفیت در رتبه بسیار مطلوبی در کشور قرار داریم.
رئیس انجمن علوم خاک و دبیر دومین همایش خاک آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: استفاده از فاضلاب های خام برای آبیاری اراضی کشاورزی خطرناک و غیر قابل پاکسازی بوده و آلودگی محصولات کشاورزی را در پی دارد.
علی سپهر افزود: آلودگی آب توسط نانو ذرات قابل حذف است اما اگر خاک آلوده شود نمی توان آن را بهبود بخشید.
وی با بیان اینکه برای ساخت یک سانتیمتر خاک به 700 سال زمان نیاز است افزود: مباحث آلودگی خاک بسیار اسفناک است و نسل آینده از ما طلبکار خواهد بود.
وی با بیان اینکه ایران از نظر فرسایش خاک در مناطق مرکز و جنوب کشور شرایط خوبی ندارد، گفت: در برخی نقاط کشور روند فرسایش خاک شدیدتر از تولید آن است و در کل جهان یک سوم خاکها تحت تاثیر فرسایش است.



به گزارش ایرنا در سال 2003 روز پنج دسامبر به نام روز جهانی خاک و سال 2015 هم سال جهانی خاک نامگذاری شده است.
7125/2093 خبرنگار : طاهره نوید آرین انتشار دهنده: صابر چهرگانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.