رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی در کشاورزی سرآمد سایر استانهای کشور است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی اسمعیل کریم زاده در دومین همایش بزرگداشت روز جهانی خاک که در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برگزارشد اظهارکرد: این استان در کشاورزی سر آمد سایر استان های کشور است و این امر به دانش ارائه شده در این حوزه به بهره برادران فعال در این عرصه منوط و وابسته است.

وی با بیان اینکه امسال شاهد افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات به سازمان جهاد کشاورزی هستیم که امیدواریم این امر بتواند به حفاظت از خاک و اجرای برنامه های ابلاغی کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و در این راستا برای نجات دریاچه ارومیه که در شرایط فعلی این همه مارا به تلاش و تکاپو واداشته است ، می‌توانیم آب را از سایر مکانها تامین کرد اما تهیه یک سانتیمتر خاک مساله ای بسیار دشوار است و دستکاری بشر در طبیعت میتواند موجب نابودی آن باشد.

کریم زاده امنیت غذایی به تبع رشد جمعیت همواره باید مد نظر باشد .در سال ۲۰۰۳ روز پنج دسامبر به نام روز جهانی خاک و سال ۲۰۱۵ هم سال جهانی خاک مطرح شده است تا اهمیت خاک بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بین مراکز علمی با صنعت و کشاورزی فاصله افتاده است اظهار کرد: یکی از محورهای فعالیت بخش کشاورزی امتزاج علم و دانش و عمل بوده و کشاورزی دانش بنیان همواره مد نظر ما برای دست یابی به اقتصاد مقاومتی است تا بتوان کشاورزی استان را رونق بخشید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: اگر به خوبی از منابع پایه اصلی استفاده کنیم استان ما به جایگاهی رفیع در عرصه کشاورزی دانش بنیان دست خواهد یافت.

کریم زاده بااشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه های متعددی را جزو استراتژی های خود برای حفاظت از خاک دارد گفت: اجرای این برنامه ها نیازمند همکاری و تعامل و همفکری اساتید دانشگاهی است تا نتیجه آن را بهره برداران و هم استانی ها ببینند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آلودگی های موجود هوا در شرایط کنونی با یک بارش باران و برف برطرف نمی شود بلکه دوباره به زمین و خاک بر می گردد و آلودگی ایجاد شده در خاک ، به تبع آن الودگی سایر  محصولات کشاورزی را نیز به دنبال خواهد داشت که در سلامت مردم جامعه تاثیر گذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: حفظ خاک، اصلاح روشهای آبیاری ، کم کردن نهاده های مورد نیاز، بهبود تغذیه خاک و کود مصرفی در تولید محصولات که از طریق کلینیکهای گیاهپزشکی به بهره برداران کشاورزی توصیه می شود از برنامه ها و سیاستهای در دست اقدام سازمان است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.