جلسه ستاد اقامه نماز دانشگاه ارومیه با حضور رئیس دانشگاه ارومیه،  جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ، معاونان هر دو نهاد، اساتید صاحبنظر در این حوزه مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه و دیگر اعضای این ستاد در جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد .

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی دکتر رحیم حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه در این جلسه با بیان اینکه نماز ستون دین است و باید با فرهنگسازی، اقامه نماز را در دانشگاهها ترویج دهیم افزود: در جامعه اسلامی مبحث نماز در اولویت بوده و اساتید به عنوان الگویی برای دانشجویان در راستای پررنگ شدن حضور دانشجویان در اقامه نماز می توانند موثر و کارساز باشند .

وی گفت: دانشگاه بر این مسئله صحه گذاشته که باید نقش خود را در هدایت ضمیر پاک و خداجوی دانشجویان به سمت نماز و یاد خدا با یک راهبرد اثرگذار علمی  ایفاء کنند .

رییس دانشگاه ارومیه گفت:دعوت به نماز و برگزاری نماز جماعت کافی نبوده و باید آن را در عمق روح جوانان جاری و ساری کنیم و دانشجویان را از نظر اعتقادی تقویت کنیم.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه نماز نسبت به سایر کارهای فرهنگی جایگاه تربیتی ویژه ای دارد گفت: باید با توجه مبانی اعتقادی دانشجویان کار فرهنگی و کارشناسی شود تا رغبت به نماز و اقامه ان در مساجد دانشگاه افزایش یابد .

دکتر حب نقی گفت:کشور ایران که حکومت آن بر پایه فرهنگ و ایدئولوژی دینی است باید فعالیتهای فرهنگی و دینی دغدغه اصلی مسئولان باشد و در دانشگاه نیز با واکاوی علمی در خصوص برنامه های ارزشی و دینی از جمله نماز و مسائل مرتبط با آن باید سعی شود با راهکارهای علمی و عملیاتی رشد معنویت را در دانشجویان در این بخش هر چه بیشتر افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه جوانان خصوصا دانشجویان سرشت پاکی دارند، گفت: مسئولان، اساتید و دانشجویان با عنایت به این پتانسیل روحی و معنوی در این نسل باید از راهکارهای علمی خلاقانه جهت بالفعل کردن برکات نماز در روح و روان و زندگی دانشجویان برنامه ریزی نمایند.

وی  ادامه داد: باید برنامه ریزی مدون و مستمری با ارائه راه حل های کارساز برای تمام سطوح اعتقادی دانشجویان انجام شود و آفت ها و مشکلات موجود در دانشگاه توسط تیم های کارشناسی ارزیابی شود .

دکتر حب نقی تصریح کرد:اگرچه در جامعه ای دینی زندگی می کنیم و حکومتی اسلامی در کشور حاکم است ولی دیدگاههای متفاوتی در جامعه و دربین دانشجویان وجود دارد که باید با اصل قراردادن توجه به ظرافت های موضوع ، شرایط  هر چه بیشتر را برای ترویج  برپایی نمازدر ملاء عام در دانشگاه فراهم کنیم .

همچنین حجت الاسلام غلامرضا کیومرزی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه با بیان اینکه نماز کلید هر خیری است و باید در جامعه دانشگاهی  بیش از این رواج یابد تصریح کرد: اقامه  نماز در آموزه های دینی از جایگاه رفیعی برخوردار است و مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی مبنی بر ترویج و توسعه  فرهنگ اقامه نماز در جامعه به خصوص در میان نسل جوان از جمله دانشجویان داشته اند .

کیومرزی خاطرنشان کرد : جلسات ستاد اقامه نماز بصورت مرتب و با حضور همه اعضای مسولان دانشگاه و نهاد عضو ستاد برگزار شده که نشان از همت متولیان در خصوص شناسایی راهکارها و ایده ها برای توسعه و ترویج هرچه بیشتر نماز در سطح دانشگاهیان است.

وی گفت نماز اساس اصلی و پی بنای امورات فرهنگی است که در دانشگاه باید با یک نگرش علمی بر روی آن برنامه ریزی شود.

وی گفت:نماز نور چشم پیامبر (ص) بوده که هر قدر هم برای آن برنامه ریزی گردد باز هم نمی توان شان و شخصیت آن را در حد اکمل بجا آورد.

وی با اشاره به وضعیت برپایی نماز در مساجد دانشگاه ارومیه افزود:میزان استقبالی که از  نماز جماعت در دانشگاه می شود باید هر چه بیشتر و پررنگ تر باشد.

کیومرزی گفت: در گذشته در راستای ترویج نماز در دانشگاه اقدامات خوبی انجام شده بود و در تک تک دانشکده ها با برگزاری جلسات و بهره مندی از حضور اساتید و علمای کارشناس شیوه های دعوت به نماز و کارگاههای پاسخ به سوالات برپا می شد که بسیار موثر بود .

وی با اشاره به تاثیر اساتید دانشگاهی در بین دانشجویان تصریح کرد: اساتید با حضور خود در مساجد دانشگاه و اقامه نماز در کنار دانشجویان ، می توانند انها را به حضور مداوم در نماز جماعت ترغیب کنند .

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه از اعضای جلسه خواستار ارایه راهکارها و ایده های علمی با شرط قابلیت تحقق در سطح دانشگاه ارومیه گردید و خاطرنشان ساخت: ابعاد نماز به قدری وسیع و متعالی است که باید برای توسعه و ترویج آن یک نگرش جوهری شکل بگیرد.

دکتر ولی عاقلی رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به لزوم توجه ویژه به اهمیت نماز در دانشگاه و ریشه یابی علل حضور کمرنگ دانشجویان در ساعات اقامه نماز گفت: باید مطالعاتی علمی و کارشناسی توسط اساتید مجرب و علمای متخصص در این حوزه انجام شود و از وضعیت موجود دانشگاه در خصوص مبانی اعتقادی و نماز آسیب شناسی کاملی انجام شود .

وی ادامه داد: گام اول در حل مشکل کمرنگ شدن حضور دانشجویان در اقامه نماز در دانشگاه، افکارسنجی و مطالعه شرایط موجود هم به صورت کوتاه مدت و هم دراز مدت شده و جهاد دانشگاهی آمادگی دارد تا طرح مطالعاتی مسئله فوق را انجام دهدتا با معین شدن علل این امر درراستای رفع موانع اقدام شود .

دکتر عاقلی تصریح کرد: امروزه  مشکلی در کیفیت و فضای نمازخانه های دانشگاهی نداریم و بهترین مساجد در دانشگاههای کشور بنا شده اما رواج برخی نگاههای سطحی و وارداتی سبب کم عمق شدن توجه به مباحث دینی در جامعه اسلامی شده است .

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: برگزاری جلسات هم اندیشی ، استفاده از ظرفیت مرکز تخصصی نماز کشور و علمای برجسته زمینه ای می شود تا با بررسی شیوه های دعوت به نماز و برگزاری کارگاههای آموزشی در شیوه برخورد با مخاطب برای جبران خلاء موجود در مبانی اعتقادی دانشجویان و مستحکم تر کردن ستون اعتقادات آنها تصمیم گیری شود و ازاین طریق با پاسخدهی به سوالات ذهنی دانشجویان ، اصول دینی کمرنگ شده را به سمت تعمیق و توسعه مبانی اعتقادی سوق دهیم .

در ادامه اعضای جلسه به بحث و بررسی در خصوص مشکلات و خلاء ها و راهکارهای گسترش فرهنگ نماز پرداختند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.