به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت شامگاه سه شنبه در جلسه هماهنگی سومین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در محل استانداری با اشاره به همزمانی برگزاری این همایش با ماه محرم، افزود: باید برنامه های این همایش با رعایت شئونات این ماه برنامه ریزی شود.
فرماندار خوی نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی از روند برگزاری سومین همایش بین‌المللی شمس و مولانا، گفت: در راستای تفاهم‌نامه منعقده با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور، فراخوان برگزاری این همایش بین‌المللی در خرداد امسال توسط موسسه تولیت آرامگاه شمس تبریزی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.
سیدمحمد عابدینی افزود: 186 نفر از پژوهشگران، محققان و اساتید دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در این رابطه برای حضور در همایش ثبت نام کرده اند که از این تعداد 67 نفر برای مرحله داوری پذیرش شده اند.
وی با اشاره به اینکه پس از طی مراحل داوری در سه مرحله، 12 مقاله برای ارائه در سالن اصلی همایش انتخاب شده است، اظهار کرد: 20 مقاله از 67 مقاله داوری شده برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات و تعداد سه مقاله برای چاپ در فصلنامه تخصصی و بین‌المللی' کهن‌نامه ادب پارسی' وزارت علوم انتخاب شدند.
وی با بیان اینکه بیشتر مقالات داخلی این همایش از تهران ارسال شده است، افزود: بسیاری از مقالات خارجی نیز از کشورهای هند، پاکستان، عراق، تاجیکستان، آمریکا، صربستان، افغانستان و ترکیه بوده است.
وی ‌تصریح کرد: به منظور همکاری و هماهنگی با وزارت امور خارجه برای حضور سفیران و رایزن‌های فرهنگی کشورها در سومین همایش بین‌المللی شمس و مولانا، ارتباط تنگاتنگی با نمایندگی وزارت امور خارجه در استان برقرار شده است.
به گزارش ایرنا، سومین همایش بین المللی شمس و مولانا 15 و 16 مهر سال جاری در خوی برگزار می شود؛ شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.
کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.
شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.
حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می کرد.
روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است و همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در خوی برگزار می شود.
شهرستان خوی در 134 کیلومتری شمال ارومیه، مرکز آذربایجان غربی واقع است.
7129/3072
** خبرنگار: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.