سید فتاح کبیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه 20 مقاله نیز برای چاپ در مجموعه مقالات و 6 مقاله برای ارائه به صورت پوستر برگزیده شده است، اظهار کرد: از مجموع 12 مقاله برگزیده برای سخنرانی در سالن اصلی همایش، 3 مقاله برتر انتخاب می شود و نویسندگان این مقالات مورد تجلیل قرار می گیرند.
وی ادامه داد: برخی از مقاله های برگزیده همایش نیز برای چاپ در 2 فصلنامۀ علمی - پژوهشی «کهن نامۀ ادب پارسی» و «مطالعات فرهنگ و هنر آسیا» ارسال می شود تا پس از طی مراحلی در این فصلنامه ها به صورت ویژه نامه چاپ و منتشر شود.
وی با تاکید بر اینکه بخش علمی کنگره به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران واگذار شده است، گفت: 70 مقاله دریافتی از پژوهشگران برتر داخلی و خارجی در اختیار پژوهشکده زبان فارسی این پژوهشگاه قرار گرفته و داوری شده است.
به گزارش ایرنا، بارگاه شمس تبریزی در جوار مناره ای تاریخی به همین نام در شهرستان خوی واقع شده و جزو آثار ثبت شده ملی است .
به گزارش ایرنا، شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.
کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.
شمس تبریزی، روحیه و نگرش اندیشمند نابغه ای مثل مولوی را متحول کرد و از مولوی عابد، یک عارف عاشق ساخت.
حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد؛ مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می کرد.
روحیه و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت، باعث شد تا وی از وابستگی دنیوی جدا شود؛ تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است.
همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در این خوی برگزار می شود.
شهرستان خوی در 134 کیلومتری شمال ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی واقع است.
7133/3072 **خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.