ایرج شجاعی روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت از آب شهرستان مهاباد اظهار کرد: مرکز پرنده نگری ایران در این تالاب قرار کرد و پرندگان مهاجر از روسیه و قفقاز و سایر کشورهای منطقه در این منطقه فرود می آیند.
وی همچنین با تاکید بر حفظ و مراقبت از منابع آب افزود: حفاظت از آب در کشور به یک گفتمان تبدیل شده و این به برکت دولت تدبیر و امید است.
شجاعی بیان کرد: اگر حدود 20 سال قبل این گفتمان و فرهنگ سازی وجود داشت بسیاری از مشکلات در حال حاضر کمبود آب وجود نداشت.
وی همچنین با اشاره به سوء استفاده برخی از افراد در تصرف حریم و بستر سد مهاباد، اظهار کرد: با کسانی که اطراف و بستر سد را تصرف کرده اند برخورد جدی می کنیم.
علی مهر معاون دادستان شهرستان مهاباد نیز در این نشست گفت: دستگاه قضائی مصمم بوده و عزم جدی را برای دفاع از حقوق آب و رسیدگی به پرونده های متخلفان در این حوزه دارد.
رئیس اداره آب شهرستان مهاباد نیز در این نشست گفت: امسال 231.5 میلی متر بارندگی داریم که سال گذشته در این روز 408 میلی متر بوده و 42 درصد نسبت به کوتاه مدت و 32 درصد نسبت به درازمدت کاهش بارندگی داریم.
محمد عبدالهی اظهار کرد: اکنون ارتفاع سد مهاباد 1351.24 متر است که پارسال در زمان مشابه امروز 1353.6 متر بوده است که بیش از 2 متر کاهش یافته است.
وی افزود: امسال تا کنون 58 میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به سمت اراضی کشاورزی این شهرستان رهاسازی شده است و 37 میلیون مترمکعب نیز در اختیار بخش کشاورزی قرار داده می شود.
وی همچنین با اشاره به رها سازی یک میلیون مترمکعب حق آبه تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد، گفت: درخواست محیط زیست پنج میلیون مترمکعب بوده که در حد توان و بر اساس قانون رهاسازی آب مجددی به این تالاب خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه پنج هزار و 107 چاه غیرمجاز شناسایی شده در شهرستان مهاباد وجود دارد، اظهار کرد: یکهزار و 257 چاه کشاورزی، 184 چاه صنعت و 38 چاه آب شرب مجوز دار در شهرستان فعال هستند.
به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت بویژه دوستداران پرندگان را به سوی خود می کشد.
این تالاب یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.
این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
تالاب کانی برازان در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد که این موضوع از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.
سد مهاباد هم یکی از سدهای بزرگ آذربایجان غربی و جزو 10 سد پرآب کشور است؛ جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از حاشیه دریاچه این سد زیبا عبور می کند و محلی برای اطراق گردشگران به شمار می رود.
آب شرب و بخش کشاورزی شهرستان مهاباد از این سد تامین می شود.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
3093**گزارش از: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.