به گزارش ایرنا عبدالعلی غفاری روز سه شنبه در همایش ملی گیاهان دارویی در ارومیه افزود: مساحت قابل توجهی در حدود 2.7 میلیون هکتار در آذربایجان غربی به مراتع اختصاص یافته که سرشار از گیاهان دارویی خودرو در طبیعت است.
وی بیان کرد: آذربایجان غربی قطب کشاورزی کشور بوده و محور اقتصادی مطرح در این منطقه بر پایه کشاورزی است و این امر در نتیجه بارش های 300 تا 700 میلیمتری در استان حاصل شده است.
غفاری، اراضی قابل کشت در استان را یک میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: اراضی زیر کشت 800 هزار هکتار است که از این میزان اراضی 374 هزار هکتار به کشت آبی و بیش از 422 هزار هکتار به کشت دیم اختصاص دارد.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: در ایران چهار درصد از داروهای مصرفی از نوع گیاهی است در حالیکه در آلمان این میزان 70 درصد است.
وی گیاهان دارویی بیدمشک، گل محمدی و هنداونه کوهی را از جمله گیاهان دارویی با نیاز آبی کم عنوان کرد.
وی بیان کرد: در راستای اشتغال زایی این گیاهان از قابلیت بالایی برای سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار در منطقه برخوردارند.
وی منطقه شمال استان را به خاطر شرایط اقلیمی برای کشت دیم مناسب عنوان کرد و گفت: شهرستان چالدران از مستعدترین شهرهای آذربایجان غربی برای کشت گیاهان دارویی دیم است.
وی اضافه کرد: طیف وسیعی از انواع گیاهان دارویی در استان وجود دارد که شناسایی این گیاهان و آشنایی با روش های خشک کردن و عرق گیری و نگهداری بهینه ظرفیت خوبی برای اقتصاد استان خواهد بود.
وی آذربایجان غربی را استانی دارای بهره وری بالا در زراعت و باغبانی دانست و گفت: تولید زراعی آذربایجان غربی از نظر سطح در رده 6 قرار دارد و از نظر تولید محصولات زراعی در رده پنجم کشور است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی از استان های مستعد برای کشت و فرآوری گیاهان دارویی است و بارش سالانه مناسب توانسته است تا شرایط مطلوبی را برای رشد گیاهان مختلف در استان فراهم کند.
گیاهانی مانند شیرین بیان، بابونه، هندوانه کوهی، پنیرک، چای کوهی، گل ختمی، و صدها گیاه دیگر از جمله ظرفیت هایی است که در بخش گیاهان دارویی استان و به طور طبیعی در رویشگاه های آذربایجان غربی وجود دارد؛
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.