به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، برداشت گیلاس در شهر اشنویه بعنوان بزرگترین تولید کننده استان در حالی آغاز شده است که طی ۴۵ روز برداشت برای ۷هزار نفر بصورت مستقیو ۳هزار نفر بصورت غیرمستقیم اشتغالزایی در پی دارد.

محصول گیلاس برداشتی در انواع گوناگون، تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و انواع محلی زودرس برداشت میشود که نوع خوشه ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را بخود اختصاص داده است.

وجود آب و هوای متناسب با خاک حاصلخیز و اختلاف ۱۴۷۰متری از سطح دریا باعث بعمل آمدن مرغوب ترین و متنوع ترین ارقام گیلاس در این منطقه شده است طوری که شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع گیلاس اشنویه، مشتریان زیادی در داخل و خارج دارد.

طبق آمار مجموع سطح زیر کشت باغ های گیلاس اشنویه ۲۹۳ هکتار است و که از این میزان ۱۴۸ هکتار بارور و به طور متوسط از هر هکتار ۸ تن محصول گیلاس برداشت می شود.
گزارش کارشناسان حاکیست افت تولیدی ۳۰ درصدی تولید گیلاس نسبت به سال های قبل به دلیل بارندگی های بی موقع در زمان گلدهی و تلقیح نیافتن مناسب گل های گیلاس و عدم نداشتن زنبورهای عسل و گرده افشانی نامناسب می باشد.
تولید گیلاس شهرستان اشنویه با احتساب تولید عملکرد در هکتار ۸ تن و سطح بارور ۱۴۸ هکتار یکهزار و ۲۲۱ تن می باشد ولی به دلایل ذکر شده و افت تولید، تولید کل ۸۶۵ تن برآورد می شود.

گفتنی است به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاداشتغال ،کارخانه فراوری محصولات باغی با موافقت اولیه دفتر مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری در اشنویه، در این شهرستان ساخته میشود.
این کارخانه برای سامان دهی ،جمع اوری و فروش محصولات کشاورزی اشنویه به خصوص گیلاس و سیب ایجاد میشود.
عمراقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه های مختلف متغیر است و اما به طور متوسط ۲۰-۳۰ سال ذکر شده است

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 692997
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.