به گزارش ایرنا، امروز /پنجشنبه/ وزیر نیرو به همراه مدیران شرکت های مرتبط میهمان مسئولان آذربایجان غربی و مردم سردشت بود تا 2 طرح مهم را در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم محروم سردشت در جنوبی ترین نقطه استان افتتاح کند.
در این سفر عملیات آبگیری سد مخزنی سردشت آغاز شد.
طرح سد و نیروگاه سردشت به منظور تامین آب شرب 2 شهر سردشت و ربط و همچنین بهره برداری بهینه از پتانسیل برقابی روان آب های منطقه بر روی رودخانه گلاس احداث شده است.
این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی با حجم مخزن 387 میلیون مترمکعب و ارتفاع 112 متر احداث و سه واحد 50 مگاواتی نیروگاه برقابی نیز برای این سد در نظر گرفته شده که سالانه به طور متوسط 421 گیگاوات انرژی تولید می کنند.
با آبگیری و بهره برداری از این سد، آب مورد نیاز برای توسعه کشاورزی در هفت هزار و 800 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه تامین می شود و علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه، زمینه های صادرات برق به کشورهای همجوار را فراهم می آورد.
همچنین امروز سامانه فاضلاب سردشت با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
برای اجرای سامانه جمع آوری و تصفیه فاضلاب سردشت 200 میلیارد ریال هزینه شده که از این میزان 110 میلیارد ریال در بخش تصفیه‌خانه و 90 میلیارد ریال در بخش ایجاد شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب بوده است.
89 درصد مردم شهر سردشت تحت پوشش شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب قرار دارند و با بازنگری در طرح، ظرفیت جمعیت تحت پوشش از 55 هزار نفر به 80 هزارنفر افزایش یافته است.
این تصفیه خانه قادر است در شبانه ‌روز 15 هزار و 482 متر مکعب فاضلاب را تصفیه کند و دارای یک مدول با سیستم لجن فعال با هوادهی گسترده و ظرفیت 15 هزار و 823 مترمکعب در شبانه روز است.
طول شبکه و خط انتقال اجرا شده این طرح حدود 75 کیلومتر بوده و تعداد انشعاب واگذار شده 12 هزار و 740 فقره است.
به گزارش ایرنا، شهرستان سردشت با 120 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و همجوار با اقلیم کردستان عراق واقع شده است.
در حال حاضر یک میلیون و 350 هزار نفر از جمعیت شهری در قالب 350 هزار انشعاب در آذربایجان غربی زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.