عبدالله فتح الله زاده روز یکشنبه در جلسه هماهنگی، برنامه ریزی و بررسی وضعیت عوامل خسارت زای گیاهی و روند فعالیت واحدهای گیاه پزشکی آذربایجان غربی افزود: این استان با دارا بودن 2.3 درصد از مساحت کل کشور، 5.6 درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید و یکی از قطب های مهم کشور در زمینه کشاورزی به شمار می رود.
وی در رابطه با مبارزه با آفت های گیاهی افزود: در سال زراعی گذشته در سطح 77 هزار هکتار از مزارع غلات استان مبارزه شیمیایی بر علیه سن گندم صورت گرفت.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود میزان مبارزه با سن غلات در سال جاری به 2 برابر افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، آفت سن غلات یکی از مهمترین آفات کشاورزی است که همه ساله به هزاران تن محصول گندم در کشور خسارت وارد می کند و از لحاظ کمی باعث کاهش تولید می شود و پوره های آفت نیز از لحاظ کیفی به دانه های گندم خسارت وارد می کند؛ این آفت باعث چروکیدگی و از بین رفتن خاصیت نانوایی محصول می شود.
آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی است که 40 درصد آنها گندم زار است و گندم، چغندر قند، نخود، جو و انواع حبوبات جزو محصولات زراعی این استان به شمار می رود.
در سال زراعی گذشته میزان گندم تولید شده از سطح زیر کشت 358 هزار هکتار و 739 هزار تن بود که از این میزان 632 هزار تن توسط دولت خریداری و ذخیره سازی شد.
بزرگترین گندم زارهای آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد؛ این استان جزو 10 استان برتر در تولید این محصول است و گندم زارهای موجود نیاز داخل استان را تامین می کند.
8135/2093 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.