به گزارش ایرنا اسمعیل کریم زاده روز چهارشنبه در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی، مخاطرات طبیعی و ستاد بیمه کشاورزی استان با بیان اینکه وجود بیمه کشاورزی نگرانی کشاورزان را در خصوص خسارت احتمالی حوادث غیرمترقبه مرتفع می کند، افزود: با توجه به تهدیدها و خطرهای موجود در بخش کشاورزی، بیمه در این بخش به عنوان یک سیاست حمایتی عمل می‌کند.
وی با اعلام اینکه قسمتی از اعتبار صندوق بیمه توسط دولت پرداخت می شود، افزود: 52 میلیارد تومان غرامت در سال زراعی 94-93 از بابت خسارت محصولات کشاورزی پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: در سال زراعی 95-94 نیز پرداخت 42 میلیارد و 647 میلیون تومان غرامت پیش بینی شده و تاکنون 20 درصد غرامت محصول گندم و 50 درصد غرامت بخش طیور پرداخت شده است.
کریم زاده اظهار کرد:امسال نزدیک به 6 میلیون و 652 هزار قطعه از واحدهای طیور و 92 هزار کلونی زنبور عسل در زنبورستان‌‎های استان تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته است.
وی با اشاره به ضرورت ارائه گزارش های به موقع هواشناسی برای پیشگیری از خسارت ها و کاهش وقوع آن ادامه داد: گزارش های به هنگام و اطلاع رسانی های هواشناسی و ایجاد آمادگی در کشاورزان باعث شده است تا در پاییز سرد و خشک امسال شاهد کاهش خسارت وارده به بخش کشاورزی باشیم.
مسئول حوادث غیرمترقبه و ستاد بیمه کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه بوکان با 34 هزار هکتار سطح تحت پوشش بیمه رتبه اول استان را دارد، گفت: شهرستان های مهاباد و تکاب با 15 هزار هکتار، پلدشت با هفت هزار و 800 هکتار و ارومیه با هفت هزار و 500 هکتار سطح تحت پوشش بیمه، در ردیف های بعدی بیمه محصولات کشاورزی قرار دارد.
محمد احرامی با اشاره به مشکلات پیش روی بیمه کشاورزی اظهار کرد: پرداخت نشدن و تایید نشدن به موقع غرامت خسارت محصولات کشاورزی از جمله مشکلات موجود در خصوص بیمه کشاورزی است .
وی با اشاره به خسارت های بخش کشاورزی در سال زراعی جاری، ادامه داد: خسارت ناشی از بارش برف و شکستن درختان غیر مثمر در چالدران، خسارت بارش برف و شکستن درختان غیرمثمر و مثمر و ریزش گلخانه و خسارت به محصول کلزا در سطح 28 هکتار در ماکو از جمله این مشکلات است.
وی افزود: خسارت برف به گلخانه ها در ارومیه، خسارت ناشی از سرمازدگی به محصولات گندم و جو در تکاب و بروز خشکسالی در سطح 36 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی در سلماس از دیگر مشکلات کشاورزان بوده است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی با 235 هزار بهره بردار است و سالانه از سطح اراضی و باغ های این استان 5.5 تا 6 میلیون تن انواع محصول برداشت می شود.؛ چغندر قند، سیب، گندم و انگور جزو مهمترین محصولات تولیدی استان به شمار می رود.
8135/ 3072 ** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.