به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان، اقدامات پیشگیرانه همچون احداث سدها و سازه ها و آموزش های عمومی، بسیاری از عواقب نامطلوب ناشی از سیلاب را در این استان کاهش داد و پس از وقوع سیل نیز حضور به موقع و توام با تدبیر مسئولان، بحران سیلاب را در سریع ترین زمان ممکن از پیش رو برداشت تا خسارت های ناشی از سیل در این استان به حداقل برسد.
صدور پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقدام فوری مسئولان برای کمک به آسیب دیدگان، دستور دکتر حسن روحانی به استاندار آذربایجان غربی برای استفاده از همه امکانات و حضور وزیر نیرو به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران این استان در ارومیه نیز چاشنی همت مضاعف مسئولان تدبیر و امید برای امدادرسانی شبانه روزی به سیل زدگان این استان به شمار می رود.
حمید چیت چیان با قدردانی از احساس مسئولیت شهروندان آذربایجان غربی در همکاری با دستگاه های خدمات رسان در 2 روز گذشته گفت: خسارت جانی در این استان در حداقل میزان بوده و این بیانگر توجه مردم به هشدارهای اعلام شده است.
وی ادامه داد: آمادگی دستگاه های اجرایی، امدادرسان و خدمات رسان و هشدارهای قبل از سیلاب موجب کاهش خسارت های ناشی از سیل و طغیان رودخانه ها و تسریع در امدادرسانی شد و این امر می تواند یک الگو برای سایر استان های کشور باشد.
وی بیان کرد: اقدامات مدیریتی خوبی در خصوص پیشگیری از خسارت های ناشی از سیل در آذربایجان غربی انجام شده بود که ساخت سازه ها و سدها از جمله آنهاست اما در برخی از نقاط که اقدامات وجود نداشت، خسارت های قابل توجه مشاهده می شود.
به گفته وی آخرین وضعیت مناطق سیل زده آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در جلسه امروز /یکشنبه/ هیات دولت مورد بررسی قرار می گیرد و اقدامات جبرانی پس از برآورد خسارت ها از محل مواد 10 و 12 حوزه مدیریت بحران انجام می شود.

** بحران ناشی از سیل آذربایجان غربی در کمتر از 48 ساعت مدیریت شد
استاندار آذربایجان غربی گفت: بحران ناشی از جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه ها در شهرهای جنوبی و روستاهای ارومیه در کمتر از 48 ساعت به نحو مطلوبی مدیریت شد اما اقدامات امدادی و خدمات رسانی به آسیب دیدگان ادامه دارد.
قربانعلی سعادت از واکنش سریع و پیشگیری از بروز بحران ناشی از سیل در این استان سخن به میان آورد و ادامه داد: هم اکنون هفت روستای حاشیه رود باراندوز ارومیه تحت محاصره سیل قرار دارد و مردم منطقه نیز در تامین آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند؛ به احشام و باغ های این منطقه نیز آسیب هایی بر اثر طغیان رودخانه وارد شده که باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به تخریب سه پل در استان در اثر طغیان رودخانه ها اضافه کرد: طغیان رودخانه باراندوز در بخش بالادستی این رود باعث شده است تا پل هاشم آباد که ارتباط بین منطقه راژان و زیوه و روستاهای اقماری را برقرار کرده بود، مسدود شود و مسئولان در صدد ترمیم این پل هستند.
استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: در حوزه رودخانه نازلوی ارومیه نیز چهار روستا در محاصره سیل قرار گرفته که خسارت های این منطقه کمتر از بخش سیلوانا در حاشیه رود باراندوز برآورد شده است.
وی با اشاره به تخلیه برخی روستاهای ارومیه گفت: به دلیل تمایل نداشتن روستاییان به تخلیه روستاها به زودی اردوگاهی در چمن های سرو رود برای اسکان موقت روستاییان ایجاد و اهالی با استفاده از قایق های هلال احمر استان به این اردوگاه منتقل می شوند.
وی با اشاره به تامین مایحتاج مردم روستاهای محصور در آب و روستاهایی که مسیر ارتباطی آنها با بخش مرکزی مسدود است، اظهار کرد: نماینده جمعیت هلال احمر استان در محل مستقر شده است و مایحتاج مردم از طریق این جمعیت تامین می شود.
وی درباره مشکل تامین نان در روستاهای سیلوانا نیز گفت: بالگردی برای ارسال نان به این مناطق مامور شده و هم اکنون اوضاع تحت کنترل است.
سعادت که به بازدید از مناطق سیل زده نیز رفته بود، بر تامین نیازهای اولیه سیل زدگان در آذربایجان غربی تاکید کرد و افزود: نیازهای اولیه سیل زدگان در استان از جمله تغذیه، آب آشامیدنی و اردوگاه های موقت مورد نیاز آنها تامین شده است.
وی بیان کرد: اسکان موقت سیل زدگان و تامین مایحتاج روزمره آنها را در اولویت اقدامات دستگاه های اجرایی قرار دادیم و در این خصوص از توان دستگاه های اجرایی و امدادی استفاده کردیم.
وی اضافه کرد: تمهیدات لازم برای اسکان سیل زدگان در اردوگاه های موقت و کمک رسانی و تامین تغذیه و آب آشامیدنی اندیشیده شده و اقدامات تکمیلی نیز در این خصوص در دست انجام است.
استاندار آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر تمام توان خود را برای کمک رسانی به سیل زدگان معطوف کرده ایم و در این خصوص از همه ظرفیت دستگاه های خدماتی بهره می بریم.
سعادت با اشاره به اینکه باید ظرفیت این میزان بارش در استان ایجاد شود، افزود: پس از بارش شدید روز گذشته، رودخانه و کانال ها در چند شهرستان سرریز شد و در مسیر خود روستاها، پل ها، ابنیه، تاسیسات خدماتی و مزارع کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد که باید برنامه ریزی های لازم برای پیشگیری از بروز این حادثه در آینده انجام شود.
وی با قدردانی از تلاش نیروهای امدادی و کمک رسان در راستای کمک به خانواده های سیل زده گفت: این تلاش تا عادی شدن وضعیت ادامه می یابد.

** توزیع غذا بین یکهزار و 500 سیل زده آذربایجان غربی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه توزیع اقلام غذایی از روز شنبه /26 فروردین/ در مناطق سیل زده این استان آغاز شده است، گفت: تاکنون این اقلام شامل برنج، نان و غیره در بین یکهزار و 500 نفر از سیل زدگان سه روستای بخش سیلوانای ارومیه و هفت روستای سردرود توزیع شده است.
وی با اشاره به اینکه یک اردوگاه اسکان اضطراری نیز با 40 چادر در ارومیه دایر شده و 40 چادر دیگر نیز آماده استقرار است، گفت: 100 تا 250 چادر نیز در انبارهای جمعیت هلال احمر استان وجود دارد که در صورت لزوم تا ظهر امروز برپا می شود.
وی اضافه کرد: جمعیت هلال احمر استان برای امدادرسانی به مناطق دچار آبگرفتگی در سه شهرستان در 2 روز گذشته فعال بوده و برای یاری رسانی به روستاییان از قایق در ترددهای درون روستاهای سیل زده استفاده کرده است.
محمودی اظهار کرد: حدود 2 هزار و 500 خانواده با 10 هزار نفر جمعیت در آذربایجان غربی دچار سیلاب شدند و تیم های هلال احمر استان با 114 نیرو و 34 دستگاه ماشین آلات و خودرو مشغول امداد رسانی به آنان هستند.
وی ادامه داد: در صورت بروز سیلاب در شمال استان این جمعیت از آمادگی لازم برای مواجهه با بحران احتمالی را داراست.

** ارسال فوری 50 محموله بنزین و نفت سفید به مناطق سیل زده آذربایجان غربی
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه به بارندگی های 2 روز گذشته و وقوع سیل و طغیان رودخانه ها در برخی از شهرستان های آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: 50 محموله بنزین و نفت سفید به مناطق سیل زده این استان ارسال شد.
احمد مجرد با اشاره به اینکه ارسال سوخت حرارتی و بنزین به تمامی خودروهای امدادی و خدمات رسان و اهالی روستاهای حادثه دیده در شرایط فعلی از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: پشتیبانی محموله های نفت و بنزین ادامه می یابد.
وی اضافه کرد: پس از فرو نشست پل هاشم آباد و قطع شدن راه ارتباطی 50 روستای بخش سیلوانا که یکی از بخش های مهم آسیب دیده شهرستان ارومیه است، سوخت وسایط نقلیه به وسیله 2 دستگاه نفتکش از مسیر صعب العبور جاده اشنویه - آغ بولاق و دیزج مرگور به جایگاه شرکتی زیوه ارسال شده است.
وی ادامه داد: با طغیان رودخانه باراندوز و آسیب وارده به روستاهای حومه رودخانه در مسیر جاده ارومیه - مهاباد از جمله بابا رود و سرد رود و سایر روستاهای همجوار نیز ضمن اسکان موقت سیل زدگان در ابتدای جاده عربلو توسط جمعیت هلال احمر، بالغ بر 48 محموله نفت سفید جهت تامین سوخت حرارتی به این محل ارسال شد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه گفت: در حال حاضر وضعیت عمومی جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی و مخازن آنها در مرکز و شمال آذربایجان غربی مطلوب بوده و در اثر سیل و طوفان شب گذشته خسارتی به این جایگاه ها وارد نشده است.
وی با تاکید بر اینکه تمامی کارکنان و واحدهای عملیاتی انبارهای نفت ارومیه، خوی و ماکو جهت امداد و سوخت رسانی به سیل زدگان در آماده باش کامل هستند، اظهار کرد: از ابتدای سال جدید میزان ذخیره سازی بنزین و نفت سفید در انبارهای نفت منطقه مطلوب بوده است و مردم آسیب دیده نگران تامین سوخت حرارتی و حمل و نقل وسائط نقلیه خود نباشند.
این کمک رسانی ها تا عادی شدن وضعیت ادامه دارد و امید می رود با عادی شدن وضع آب و هوا و کاهش استرس روزهای اولیه پس از بحران سیل، تمرکز نیروهای امدادی و خدماتی نیز در این خصوص افزایش یابد و وضعیت مناطق سیل زده نیز تا چند هفته به حالت عادی بازگردد.

** خسارت 250 میلیارد ریالی سیل به راه های آذربایجان غربی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بارش باران شدید و طغیان رودخانه های آذربایجان غربی در 2 روز گذشته اشاره کرد و گفت: حدود 250 میلیارد ریال به راه های استان در شهرستان های ارومیه و اشنویه خسارت وارد شده است.
عبدالحسین علی اکبری افزود: در اثر سیلاب و طغیان رودخانه های استان در شهرهای ارومیه، نقده و اشنویه، سه پل ارتباطی دچار آب شکستگی شده و 30 کیلومتر راه روستایی نیز دچار آسیب شده است.
به گفته وی پل سه دهنه 15 متری محور راژان – زیوه، پل چهار دهنه 10 متری روستای گلستانه و پل هاشم آباد در محور سیلوانا تخریب شده و با توجه به اهمیت موضوع، ترمیم و احداث پل ها از روز گذشته در دشتور کار قرار گرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه 60 روستای استان دچار آبگرفتگی شده است، گفت: بیشتر این روستاها در حوزه شهرستان ارومیه قرار دارد و 800 نفر از عوامل راهداری در مسیرهای منتهی به این روستاها در حال انجام عملیات راهداری هستند.
علی اکبری به آبگرفتگی و انجام عملیات راهداری در سه راهی محمدیار نقده نیز اشاره کرد و افزود: در ارومیه 100 دستگاه ماشین آلات سنگین وارد عمل شده است و عملیات راهداری هنوز ادامه دارد.

** خسارت 1500 میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سیلاب و طغیان رودخانه ها در روزهای جمعه و شنبه /25 و 26 فروردین/ بیش از یکهزار و 500 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان وارد کرد.
اسمعیل کریم زاده با اشاره به اینکه سیلاب به 15 هزار و 200 هکتار از اراضی زراعی و باغی این استان خسارت زده است، افزود: حدود پنج هزار و 200 هکتار از این میزان شامل اراضی زراعی شهرستان ارومیه است.
وی گفت: میزان خسارت وارده به محصولات کشاورزی از 20 تا صد درصد است و به بهترین باغ های استان که در حاشیه این رودخانه ها قرار دارد، وارد شده است.
وی برآورد اولیه میزان خسارت ها را در اراضی زراعی اشنویه حدود 750 میلیارد ریال، در پیرانشهر حدود 150 میلیارد ریال و در نقده حدود 46 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سه هزار و 210 کندوی مدرن زنبور عسل و چهار واحد تولید پرورش ماهی در اشنویه و پیرانشهر نیز دچار خسارت صد در صدی شده است.
وی با اشاره به پوشش بیمه ای 18 درصدی اراضی کشاورزی آذربایجان غربی، تسریع در پرداخت خسارت های وارده به کشاورزان این استان را خواستار شد.
به گزارش ایرنا در کنار امدادرسانی به روستاییان سیل زده، برآورد خسارت و خبرهای مربوط به جبران این خسارت ها نیز برای مردم گرفتار در سیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بیشتر سیل زدگان از میران خسارت های وارده نگران هستند.
بارش باران های فصلی از روز پنجشنبه /24 فروردین/ با شدت زیاد در جنوب و مرکز آذربایجان غربی آغاز و تداوم این بارش ها همراه با ذوب شدن برف ها در ارتفاعات استان، موجب جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها شد.
بر اساس اعلام مسئولان استان این حادثه در آذربایجان غربی یک فوتی و یک نفر مصدوم برجا گذاشت و راه مواصلاتی افزون بر 50 روستای بخش سیلوانای ارومیه به علت تخریب پل در این منطقه مسدود شد.
تاکنون علاوه بر تخریب سه پل در استان، تعدادی از روستاهای شهرستان های ارومیه، نقده و اشنویه در محاصره آب هستند و ارسال اقلام غذایی و مایحتاج مردم از طریق بالگرد و از مسیرهای دیگر انجام می شود.
جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با استفاده از قایق های موتوری و پارویی نسبت به امداد رسانی به مردم سه شهرستان این استان اقدام کرده است.
2093/3072 ** گزارش از: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.