به گزارش ایرنا کارنامه مدیران سازمان در احداث بزرگراه، تعریض جاده، احداث فرودگاه، راه اندازی واحدهای تولیدی و اشتغالزایی، جذب سرمایه گذار، راه اندازی پایانه صادراتی، احداث بازارچه مرزی، توسعه شهرک های صنعتی، تامین آب شرب روستایی و توسعه روستایی ار محل اعتبارات این سازمان موفقیت آمیز بوده و رضایتمندی نسبی اهالی را به دنبال داشته است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، تامین زیرساخت ها از جمله بهسازی و تعریض جاده‌های مواصلاتی از اولویت های سازمان منطقه آزاد ماکو بوده و در این راستا تعریض جاده های ماکو- کشمش تپه، شوط به سه راهی شوط و جاده مرگنلر به ماکو در مراحل نهایی است.
حسین فروزان افزود: با توجه به تردد بیشتر کامیون ها در این جاده ها که باعث تصادفات زیادی می شد، سالانه چندین نفر از هموطنان جان خود را از دست می دادند و عده ای نیز دچار خسارت فراونی مالی و جانی می شدند و تعریض این جاده ها باعث روان سازی جاده برای توسعه این منطقه و هچنین کاهش تصادفات جاده ای در سه سال اخیر شده است.
مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به احداث فرودگاه ماکو گفت: عملیات اجرایی این فرودگاه ازخرداد سال 1393آغاز شد و احداث آن در مدتی کوتاه، اقدامی جهادی برای توسعه اقتصادی این منطقه در دوران پسا تحریم به شمار می رود.
علیرضا جمشیدی، ادامه داد: حدود 60میلیارد تومان از محل اعتبارهای دولتی و سازمان منطقه آزاد ماکو در این فرودگاه هزینه شده و اعتبار تمام شده این طرح 120میلیارد تومان برآورد شده است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی این منطقه با تمام ظرفیت، گفت: با توجه به توسعه زیرساخت های منطقه در سال های اخیر از جمله فرودگاه و تعریض جاده ها سرمایه گذارانی از کشور های اروپایی و آسیایی جهت سرمایه گذاری به منطقه آزاد مراجعه کردند و چندین طرح در حال انجام است و چندین قرارداد همکاری نیز با شرکت های سرمایه گذاری به امضا رسیده است.
وی در خصوص احداث بازارچه مرزی جدید ماکو نیز گفت: این بازارچه با هدف ایجاد مکانی جدید برای اشتغال و رونق کسب و کار در منطقه هم اکنون از 45 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی ادامه داد: در این بازارچه امکان ایجاد 113 باب مغازه در یک طبقه با کاربری فروشگاهی را برای منطقه آزاد ماکو فراهم می‌آورد و مبلغ اولیه پیش بینی شده برای اجرای این طرح بیش از 28 میلیارد ریال بوده و قرار است تا مغازه‌های تعریف شده در این طرح در متراژهای 96، 67، 50 و 44 متر عرضه شود.
مدیرکل گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در خصوص پایانه صادراتی این منطقه گفت: این پایانه با 12 هکتار مساحت شامل 16 هزار مترمربع سالن مجهز، ساختمان های اداری، بهداشتی، رفاهی، باسکول توزین، امکانات تخلیه و بارگیری و 2 هزار متر مربع انبار است.
اکبر نوبخت افزود: عملیات اجرایی این پایانه در سال 1393 شمسی آغاز شد و فاز نخست آن با هزینه 200 میلیارد ریال در بهمن سال گذشته به بهره برداری رسید و در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفت.
به گفته معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان هایی که میانگین شاخص توسعه در آن پایین تر از میانگین کشوری است، نیازمند توسعه همه جانبه بوده و منطقه آزاد ماکو به اذعان معاون رئیس جمهوری کلید توسعه این استان به شمار می رود.
ارسلان ازهاری افزود: محرومیت زدایی و فراهم شدن بستر شکوفایی در مناطق محروم یکی از مهمترین دغدغه های سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای برنامه های دولت یازدهم است و با گذشت بیش از سه سال اتفاقات خوبی در این راستا در مناطق مرزی و محروم افتاده است.
وی با اذعان بر اینکه سلامت به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های رفاهی یک کشور در دولت تدبیر و امید جایگاه ویژه ای دارد، افزود: 50 مدرسه کانکسی و 20 مدرسه تخریبی در منطقه آزاد ماکو وجود دارد که تاکنون این سازمان بیش از 70 میلیارد ریال جهت بهسازی و احداث مدارس هزینه کرده است.
وی با اشاره به اینکه با مشارکت خیران مدرسه ساز بخش عمده ای از مشکلات مدارس مرتفع شده است، گفت: در کنار رفع مشکلات بهداشتی مدارس و سلامت دانش آموزان، کمیته ای برای بررسی وضعیت آب شرب منطقه تشکیل شده است.
ازهاری تصریح کرد: برای کمک به ترویج سلامت و بهداشت مدارس در قالب تفاهم نامه ای میان سازمان منطقه آزاد ماکو، دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و آموزش و پرورش استان بیش از 20 میلیارد ریال در قالب مدارس مروج سلامت به مدارس منطقه آزاد ماکو کمک می شود.
وی با بیان اینکه برای ارتقاء شاخص سلامت به همدلی و همکاری و هماهنگی همه جانبه نیاز است، خاطر نشان کرد: منطقه آزاد ماکو در زمینه تامین سلامت منطقه، مشارکت جدی دارد.
معاون توسعه و مدیریت منطقه آزاد ماکو گفت: مقایسه آمار سرمایه گذاری های صورت گرفته و در دست اجرا طی سال های 92 تا 95 با سال های قبل از آن، نشان دهنده تفاوت چشمگیر از نظر حجم درخواست های واصله برای سرمایه گذاری است.
به گفته وی از نیمه دوم سال 92 تا سال 95 بیش از 2 میلیارد دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی و بیش از 24 هزار میلیارد ریال درخواست سرمایه گذاری داخلی با پیش بینی اشتغال 6 هزار و 500 نفر در این منطقه ثبت شده است.
ازهاری اضافه کرد: حجم سرمایه گذاری واحدهای به بهره برداری رسیده از سال 92 تا سال 95 برابر با 1306 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و یک میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی با اشتغال یک هزار و 846 نفر است.
وی همچنین به طرح های سرمایه گذاری در دست اجرا در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی توسط بخش خصوصی با 70 درصد سرمایه گذاری خارجی از کشور چین، احداث مجتمع صنعتی فروآلیاژ توسط بخش خصوصی با 100 درصد سرمایه گذاری خارجی از کشور هند و احداث مجتمع پتروشیمی توسط بخش خصوصی با 35 درصد سرمایه گذاری خارجی از جمله این طرح هاست.
وی ادامه داد: احداث مجتمع صنعتی تولید کربنات کلسیم با 50 درصد سرمایه گذاری خارجی از کشور کانادا، احداث 2 واحد تولیدی پوشاک توسط بخش خصوصی با پیش بینی اشتغال زایی 220 نفر در فاز اول، اجرای طرح های کشاورزی توسط بخش خصوصی منجمله هلدینگ اعظم صنعت، شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی (بانک زمین) و شرکت دشت پیمان ماکو (یک و یک) و احداث هتل توسط بخش خصوصی از جمله دیگر طرح هاست.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان ترین و در عین حال بزرگترین منطقه آزاد کشور شاهد دستاوردهای قابل توجهی در زمینه تسهیل تجارت و توسعه متوازن در دولت یازدهم است؛ توسعه ای که مرز بازرگان را به عنوان مهمترین مرز زمینی کشور در مسیر بالندگی اقتصادی قرار می دهد.
این منطقه به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
7132/3072 ** خبرنگار: حمید قاسمی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.