آوات بازیار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جزایر کوچک و بزرگ سد شهید کاظمی این روزها به مکان اجتماع هزاران قطعه پرنده مختلف بخصوص پرندگان کاکایی از جمله کاکایی‌های صورتی، سرسیاه و ارمنی تبدیل شده است.

وی افزود: با شروع فصل زاد و ولد پرندگان بیش از چهار هزار کاکایی و پرندگانی از خانواره اردک‌سانان، باکلان‌ها، کشیم و دیگر پرندگان آبزی و کنارآبزی بر روی صخره‌های جزایر حاشیه این سد اقدام به آشیانه‌سازی، تخم‌گذاری و جوجه‌آوری کرده‌اند.

وی افزود: از مجموع پرندگانی که در جزایر سد بوکان لانه‌گزینی کرده‌اند افزون بر ۹۰ درصد شامل انواع پرندگان کاکایی و ۱۰ درصد دیگر را نیز پرندگان آبزی و کنارآبزی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد کاکایی‌ها در این منطقه از نوع ارمنی با بیش از یک هزار و ۵۰۰ جفت است، اضافه کرد: کاکایی‌های ارمنی با توجه به بزرگی اندام و رفتار خشنی که از خود بروز می‌دهند، در سال‌های اخیر ۲ جزیره از پنج جزیره سد شهید کاظمی را به خود اختصاص داده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان بیان کرد: کاکایی‌های سرسیاه نیز در لانه‌سازی و لانه‌گزینی بدون نظم بوده و دارای آشفتگی خاصی هستند که این امر باعث افزایش تلفات جوجه آنها می‌شود.

وی از مشاهده شدن کاکایی مدیترانه‌ای در جزایر سد شهید کاظمی بوکان در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: در کنار دیگر گونه‌های کاکایی، گونه مدیترانه‌ای برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست بوکان شناسایی و مشاهده شد.

وی ادامه داد: این جزایر به دلیل آنکه به وسیله آب در دریاچه سد شهید کاظمی محصور هستند شرایط امنی برای زندگی پرندگان دارد از این رو به زیستگاه ایده‌آلی برای زیست و تخم‌گذاری انواع پرندگان مبدل شده است.

 رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان افزود: بارش‌های مناسب سال زراعی جاری به‌ویژه در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان کردستان و شهرستان سقز که از مهمترین مناطق تامین‌کننده آب سد شهید کاظمی هستند موجب شده تا این سد از شرایط آبی بسیار خوبی برای زیست پرندگان برخوردار شود.

کاکایی با نام علمی Larus در سرتاسر جهان پراکنده است و تنوع گونه‌های آنها در نیمکرهٔ شمالی از دیگر نقاط جهان بیشتر است؛ این نوع از پرندگان دارای جثه‌ای متوسط تا بزرگ هستند و رنگشان معمولاً سفید یا خاکستری است که اغلب نشانه‌های سیاه ‌رنگی برروی بال یا سرشان دارند.

کاکایی‌ها از ماهیان، سخت‌پوستان، نرم‌تنان، حشرات، لاشهٔ حیوانات و نیز میوه‌ها و مواد گیاهی تغذیه می‌کنند.

این پرندگان بیشتر در جزایر دریاچه ارومیه اقدام به تخمگذاری می‌کردند که به علت تغییرات شرایط این دریاچه، چند سالی است اقدام به تخم‌گذاری در جزایر سد شهید کاظمی بوکان می‌کنند.

سد شهید کاظمی بوکان با دارا بودن دهها جزیره کوچک و بزرگ از جمله جزیره «خوشه دره» و «نظرگاه» و دیگر جزایر کوچک به مامن و زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی بخصوص کاکایی‌ها تبدیل شده است.

در حال حاضر تعدادی از جزایر سد شهید کاظمی به دلیل ارتفاع آب در زیر آب قرار گرفته و تا تیرماه با پایین رفتن سطح آب ظاهر می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.