سعید موسوی روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پدیده که باعث شد شدت آلودگی هوا در مرکز و جنوب آذربایجان‌غربی به وضعیت ناسالم و حتی خطرناک برسد، منشاء خارجی داشت و از طریق کشور عراق و وزش باد شدید وارد کشور شده بود.

وی اضافه کرد: اوج شدت میزان آلودگی هوا در ساعت 12 امشب بود که در بیشتر شهرها به وضعیت خطرناک رسید اما با توجه به اینکه این ذرات قطر بزرگی داشتند، زیاد ماندگار نبوده و این پدیده استان ما را به سمت آذربایجان‌شرقی ترک کرد. 

وی افزود: با خروج این پدیده هم‌اکنون هوا در بسیاری از شهرهای استان از جمله ارومیه، بوکان و سردشت به وضعیت سالم و حتی پاک رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۰ ایستگاه سنجش آنلاین آلودگی هوا در شهرستان‌های مختلف استان فعال است اظهار داشت: از این ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، پنج ایستگاه در شهر ارومیه قرار دارد و در شهرهای خوی، سلماس، بوکان و سردشت نیز هر کدام یک ایستگاه دایر شده و یک ایستگاه سنجش نیز در حاشیه دریاچه ارومیه نصب شده‌است.

معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: این ایستگاه‌ها به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

«موسوی» اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت آلاینده‌ها و گرد و غبار در شهرهای جنوبی استان از شهرهای شمالی بیشتر بوده و این امر به خاطر ورود گرد و غبار با منشاء خارجی به ویژه از کشور عراق است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

آلودگی هوا عبارت است از ورود مواد ناشی از فعالیت‌های انسانی با غلظت و زمان ماند کافی که سلامت و رفاه افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ذرات کوچکتر از ۵.۲ میکرون که به اصطلاح  ۲.۵PM خوانده می‌شود یکی از پارامترهای مهم در شاخص آلودگی هوا (AQI) است.

نفوذ این ذرات به بدن باعث ایجاد بیماریهای مختلف قلبی و ریوی می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.