جعفر ایمانیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز را در مزارع خود شروع و تاکنون ۱۱ هزار هکتار را علیه آن سمپاشی کرده اند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید حین مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

وی با اشاره به بازدیدهای دوره‌ای کارشناسان جهادکشاورزی از مزارع این شهرستان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

 رییس اداره جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۵۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت، گفت: گندم از جمله محصولات کشاورزی مهم و استراتژیک به شمار می‌رود و این محصول به ۲ صورت دیم و آبی در مزارع مهاباد کشت می‌شود.

«ایمانیان» اظهار داشت: با توجه به بارش بهاره و رطوبت هوا احتمال بیماری‌های قارچی مانند زنگ گندم و لکه نواری در مزارع گندم وجود دارد و کشاورزان باید قبل از شیوع بیماری نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

به گزارش ایرنا، مبارزه نکردن با علف‌های هرز خسارت بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی به مزارع وارد می‌کند و می‌تواند افت کمی و کیفی محصول را در پایان فصل برداشت به همراه داشته باشد، خردل‌وحشی، یولاف، جودره، چچم، خاکشیر دم روباهی، خارشتر و شلمی از مهمترین علف‌های هرزی هستند که در کنار مزارع غلات این شهرستان رشد می‌کند.

در سال زراعی جاری ۴۹ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم پاییزه اختصاص یافته است که از این مقدار، ۴۴ هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت دیم و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به صورت آبی کشت شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.