حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی روز یکشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار داشت: کتاب و مطالعه مهمترین وسیله در تغییر و تحول فرهنگ جوامع بشری محسوب می‌شود از اینرو باید اهمیت ویژه‌ای به این موضوع داده شود.

وی گفت: با وجود گسترش فضای مجازی و حجم بالای اطلاعات در اینترنت و دسترسی راحت به آن متأسفانه شاهد کم‌رونق شدن تهیه کتاب و مطالعه در سطح جامعه هستیم که امیدواریم با ترویج‌، تشویق و معرفی کتاب‌های مفید شاهد رغبت بیشتر خانواده‌ها و اقشار مختلف به مطالعه و کتابخوانی باشیم.

امام جمعه ارومیه در ادامه سخنان خود به استفاده حداکثری از فضاهای عمومی مانند مساجد و مصلی‌ها برای معرفی، ایجاد و ترویج این امر تأکید کرده و گفت: در زمان‌های نه چندان دور شاهد رونق کتابخانه‌ها در مساجد بودیم که متأسفانه در سال‌های اخیر مورد کم‌توجهی قرار گرفته است که تقویت این موضوع می‌تواند در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه مفید باشد.

وی به اهمیت دقت در محتوای کتاب‌های معرفی شده تأکید کرده و گفت: متاسفانه معرفی کتاب‌های مفید برای رده‌های مختلف سنی و اقشار جامعه بخوبی انجام نمی‌گیرد و خانواده‌ها اطلاعات کاملی در مورد کتاب ندارند بنابراین انتظار می‌رود اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این حوزه تمام توان و تلاش خود را به کار بگیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه بیانات خود به ترویج فرهنگ زیبای اهدای کتاب تأکید کرده و گفت: از سالیان بسیار دور و در بین علما و مردم فرهنگ زیبای اهدای کتاب مرسوم بوده و باید این فرهنگ مجدداً در بین جوانان و مردم احیا شود و در این میان اداره کل کتابخانه‌های عمومی می‌تواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

وی افزود: وقف در فرهنگ دینی ما بسیار مهم بوده و یکی از بهترین وقف‌ها، وقف کتاب است که می‌توان با ترویج فرهنگ وقف در حوزه کتاب در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام داد.

در این دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت: ۷۱ باب کتابخانه عمومی نهادی، ۲۲ باب کتابخانه عمومی مشارکتی و ۲ باب کتابخانه عمومی مستقل در استان وجود دارد که در حال خدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه است.

خدیجه معصومی ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای ترویج کتابخوانی، کتابخانه‌های عمومی برای همه اقشار به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان، برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای تدارک دیده است که همه این فعالیت‌ها منجر به پرورش نسلی کتابخوان خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، راه‌اندازی کتابخانه سیار به منظور دسترسی مناطق محروم به کتاب، ایجاد کتابخانه در۱۰ شهر فاقد کتابخانه در استان، گسترش خدمت‌رسانی و توسعه خدمات فرهنگی برای جذب مردم به کتابخانه را از جمله برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی برشمرد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون یک میلیون و  ۴۲۸ هزار و ۲۳۸ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.