کتابخانه های گیلان با وجود دارا بودن یک و نیم میلیون جلد کتاب ، با کمبود منابع کتابخانه ای روبه روست.  شاخص مطلوب در حوزه تامین کتاب پنج میلیون و ۴۶۰ هزار جلد در گیلان  است که کتابخانه های عمومی گیلان با کمبود حدود چهار میلیون جلدی منابع، نیازمند توجه بیشتری هستند.

نهاد کتابخانه های عمومی در تلاشی برای گسترش دانایی در جامعه جشنواره "اهدای کتاب ، اهدای آگاهی" را پی ریخته است. جشنواره ای که نیاز به همراهی و همکاری همه دوست داران دانایی و آگاهی و رواج آن در بین مردمان دارد.

جشنی که برای شرکت در آن تنها نیاز به یک جلد کتاب است ، کتابی که خوانده اید و سالها است در کنج قفسه کتابخانه تان به امید همزبانی آه می کشد را  به کتابخانه ها هدیه دهید.

پویش "اهدای کتاب، اهدای آگاهی" از ابتدای اسفندماه در ۱۰۰ کتابخانه عمومی گیلان همزمان با سراسر کشور آغاز شد و تا  ۲۹ اسفند ادامه دارد .  

کمبود ۴ میلیون جلد کتاب، ضرورت به روز رسانی کتابخانه ها


در مجموع ۹۹ باب کتابخانه شامل ۸۲ باب کتابخانه نهادی، ۱۶ باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل در گیلان فعال است و بیش از ۷۰ هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان روز آمدسازی کتابها به منظور تامین نظر مخاطبان را نیاز همیشگی کتابخانه ها خواند.

پریسا کرمی اظهار داشت: در راستای اجرای سند توسعه کتابخانه‌ها در افق ۱۴۰۴ که شامل توسعه کتابخانه های عمومی، احداث کتابخانه در مناطق فاقد کتابخانه و نیز به روزرسانی کتاب‌های کتابخانه های استان می‌شود ما همواره نیازمند روز آمدسازی منابع و کتاب ها در کتابخانه ها هستیم.
وی با اشاره به آغاز پویش سراسری " اهدای کتاب، اهدای آگاهی" از ابتدای اسفندماه خاطرنشان کرد: مردم فرهنگ دوست و فرهیخته گیلان می توانند  با مراجعه به نزدیک ترین کتابخانه عمومی، کتاب های خوانده شده و بدون استفاده خود را برای استفاده دیگران به کتابخانه هدیه کنند.
کرمی افزود: ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تقویت مجموعه‌سازی کتابخانه‌های عمومی، ایجاد حس همبستگی در میان مردم و ایجاد تعلق در تامین منابع کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ اهدای کتاب و کتابخوانی و اشاعه سنت حسنه اهدای کتاب از مهمترین اهداف اجرای این طرح می باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین فرهنگ‌سازی به منظور اهدای کتاب‌های مفید و بدون استفاده موجود در منازل و ادارات، فراهم آوردن امکان دسترسی کتاب‌خوانها  و علاقه‌مندان به کتاب و منابع خواندنی، صرفه‌جویی در هزینه‌های تامین منابع اطلاعاتی ، شناساندن کتابخانه به عموم مردم و تشویق به ارتباط با کتابخانه عمومی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
کرمی با دعوت از عموم مردم فرهیخته گیلان برای پیوستن به پویش "اهدای کتاب، اهدای آگاهی" اظهار امیدواری کرد :با اجرای این طرح بخش اعظمی از نیازهای مطالعاتی کتابخانه های عمومی توسط مردم و مسئولان گیلانی مرتفع شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از مردم استان خواست به پویش مردمی اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی سراسر استان با شعار "اهدای کتاب، اهدای آگاهی" بپیوندند.

سه هزار کتاب از مردم برای مردم

پویش  تو هم بخوان در انزلی تجربه موفقی برای اهدا و مبادله کتاب است که توسط گروهی از فرهنگ دوستان این شهرستان برنامه ریزی و با موفقیت اجرا شد.

آرمین صافدل بانی اصلی پویش "تو هم بخوان" انزلی در مورد تجربه خود از اهدا و تبادل کتاب بین علاقمندان گفت :

طی پانزده قدمی که به صورت مستمر در دو سال برگزار شد آثار حدود ۳۰ نویسنده ایرانی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت و بیش از سه هزار عنوان کتاب به چرخش درآمد.

وی اظهار داشت: رویداد تو هم بخوان یک تجربه موفق و با اثرات ماندگار در فعالیت‌های مدنی انزلی به حساب می‌آید که با ابزاری ساده سطوح اعتماد، مشارکت و همیاری را میان مردم سنجید، شهروندان طی یک حرکت جمعی و مشارکتی بنا بر اصل اعتماد کتاب‌هایشان را با هم تبادل می‌کردند و تا قدم بعدی رویداد منتظر بازگشت کتاب می‌ماندند.
این کنشگر فرهنگی، ساختار مردمی و جوان این رویداد را از دلایل موفقیت پویش به حساب آورد و افزود: همکاری و جلب مشارکت از گروه‌های دیگر همچون انجمن داستان هزار و یک‌شب انزلی برای ایجاد هم‌افزایی باعث تقویت این رویداد شد.

هر کتاب دریچه جهانی نو را به روی ما می گشاید، با اهدای کتاب جهانهایمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم ، بدون تحمل هزینه و سختی های سفر جهانگردی کنیم  ، تجربه کسب کنیم و دانش بیاندوزیم .  
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.