دکتر نادر آقاخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد مبتلا به نقص ایمنی و افرادی که داروهای ضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر عفونت‌های تنفسی قرار دارند و باید از توصیه‌های پزشک خود پیروی کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که نقص ایمنی شدید دارند از جمله کسانی که تحت پیوند مغز استخوان (سلول بنیادی) قرار دارند و ماهانه ایمونوگلوبولین درمانی را در بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند، نیز در معرض خطر عفونت‌ها از جمله کروناویروس هستند.

وی اظهار کرد: افراد دارای بیماری لوسمی، لنفوم‌ها، سندرم‌های میلودیس پلاسمی، دریافت‌کنندگان عضو و سلول‌های بنیادی خونساز، افرادی با نقص ایمنی اولیه یا اکتسابی از جمله ایدز، کسانی که در حال حاضر شیمی درمانی یا رادیوتراپی می‌کنند و افرادی که کورتیکواستروئیدهای با دوز بالا بیش از ۲۰ میلی‌گرم پردنیزون در روز یا معادل آن برای ۱۴ روز و بیشتر مصرف می‌کنند، از جمله افراد با سیستم ایمنی ضعیف به شمار می‌روند.

وی بیان کرد: رعایت بهداشت دست با حساسیت بیشتر، خودداری از لمس چشم، بینی و دهان و دست دادن یا هرگونه تماس فیزیکی دیگر، رعایت بهداشت تنفسی شامل پوشاندن دهان و بینی با دستمال یا آرنج خم شده هنگام سرفه یا عطسه، رعایت فاصله حداقل  یک و نیم متر از دیگران از جمله موارد مهم برای جلوگیری از ابتلا در این افراد است.

دانشیار مرکز تحقیقات ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: بیماران باید نسبت به رعایت اصول بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند و هیچ فردی را برای ملاقات به خانه راه ندهند و خود نیز از خانه خارج نشوند.

وی با تاکید بر لزوم وجود داروهای مصرفی در منزل به میزان کافی در این نوع افراد گفت: نیازی به ترس یا وسواس نیست بلکه باید نسبت به پیرامون و رفتارهای خود دقت بیشتری وجود داشته باشد.

دکتر آقاخانی با اشاره به لزوم تقویت روانی و پیشگیری از استرس در بیماران افزود: افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی و تشدید این بیماری قرار دارند و با تغذیه مناسب می توان تا حدود زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس کمک کرد.

به گزارش ایرنا، بیماری کرونا از اوایل سال جاری میلادی در کشور چین و از اوایل اسفند امسال در ایران و آذربایجان غربی شیوع یافته است.

تاکنون بیش از ۲۰۰ کشور جهان، موردی از ابتلا به این بیماری را گزارش کرده و افزون بر ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر در دنیا و بیش از ۸۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.