تورج شمس‌ برهان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دستگاه به صورت آزمایشی و به منظور پایش بیماری‌های قارچی در مجاورت دستگاه «دیتالاگر» در حوزه مرکز جهادکشاورزی مکریان شرقی در روستای «اگریقاش» این شهرستان نصب شده است.

وی افزود: این دستگاه به طور شبانه‌روزی روشن بوده و اسپورهای بیماری را در هوا جذب می‌کند و با بررسی نوار دستگاه زیر میکروسکوپ، اسپورهای آن شمارش می‌شود و می‌تواند از آن به‌عنوان سیستم پیش‌آگاهی بیماری‌ استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به خاطر شیوع بیماری «لکه‌سیاه‌» سیب تولیدی در این منطقه خسارت‌های زیادی به محصول سیب باغداران این منطقه وارد می‌شد و باغداران چون از زمان دقیق شیوع بیماری خبر نداشتند، گسترش و شیوع این بیماری آنان را متضرر می‌ساخت.

کارشناس مسوول حفظ نباتات اداره جهادکشاورزی مهاباد ابراز امیدواری کرد که با نصب این دستگاه و پایش مستمر قارچ عامل «لکه‌سیاه‌» درخت سیب و انطباق با داده‌های دستگاه «دیتالاگر»، شاهد اطلاع‌رسانی به موقع به باغداران و صدور اطلاعیه پیش‌آگاهی، قبل از بروز خسارت ظرف چند سال آینده باشیم.

«شمس برهان» افزود: بیماری «لکه‌سیاه‌» سیب از بیماری سرشاخه‌ها و شاخه‌ها مانند شانکرها و همچنین بیماری‌های باکتریایی و قارچی در اواخر زمستان و اوایل بهار تشدید می‌شود و این عملکرد برای بهبود و پیشگیری از این بیماری صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: برای خرید و نصب این دستگاه در مجموع یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که در صورت کسب نتیجه مطلوب، در دیگر مناطق نیز نصب خواهد شد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است و این شهرستان با بیش از ۶ هزار هکتار باغ سیب و تولید سالانه ۹۰ هزار تن سیب یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.