رسول جلیلی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آذربایجان‌غربی رتبه هشتم را در کشور در تولید شیر خام به خود اختصاص داده است و به دلیل داشتن شرایط جغرافیایی خاص همواره جزو قطب‌های مهم تولید شیر خام در کشور بوده است.

وی اضافه کرد: دامداران این استان در سال جاری نیز علی‌رغم مشکلات متعدد و افزایش قیمت نهاده‌ها، برای تامین امنیت غذایی جامعه به طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: از کل تولیدات کشاورزی استان به ترتیب چهار میلیون  و ۶۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات باغی، ۵۸۰ هزار تن تولیدات دامی و ۱۶ هزار تن تولیدات شیلاتی است.

وی با اشاره به اینکه این استان در تولید محصولات دامی خودکفاست، بیان کرد: از مجموع تولیدات دامی استان، ۳۸۰ هزار تن شیر، ۹۰ هزار تن گوشت سفید مرغی، ۴۷ هزار تن گوشت قرمز، ۲۲ هزار تن عسل و ۱۲ هزار تن تخم مرغ است.

«جلیلی»، با بیان اینکه امسال ۳۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده است گفت: آذربایجان غربی با حدود ۱۷ واحد فعال در این زمینه امسال با ۹ درصد افزایش در این بخش نسبت به سال قبل مواجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه این استان دارای رتبه سوم کشور در تولید جوجه یکروزه نیز است، ادامه داد: در زمان حاضر فقط در مورد محصول تخم مرغ جهت تامین نیاز استان، وارد کننده هستیم که برای رسیدن به خودکفایی در این زمینه نیز طبق هماهنگی‌های انجام شده، واحدهای تخم‌گذار طی ۲ سال آینده احداث خواهد شد تا در این زمینه هم به خودکفایی دست پیدا کنیم.

جلیلی اضافه کرد: اقتصاد آذربایجان‌غربی بر محور کشاورزی استوار است و توسعه و تجهیز زیرساخت‌های کشاورزی و دامداری استان یک امر ضروری برای رونق این حوزه و ایجاد اشتغال پایدار به شمار می‌رود.

مسوولان این بخش پیش‌بینی می‌کنند امسال ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این استان تولید و روانه بازار شود.

۲۳۵ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی در استان مشغول به کار هستند که سنتی بودن کشاورزی و پایین بودن سطح آگاهی بهره‌برداران از مشکلات عمده این بخش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.