این سوالی است که استاندار آذربایجان‌غربی آن را طی روزهایی اخیر و در بیست‌وششمین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا مطرح کرد و مدیران دانشگاه علوم پزشکی در جایگاه توضیح برآمدند. 

هدفمند بودن نمونه‌برداری‌ها می‌تواند نتیجه پیگیری‌های کادر بهداشت و حساسیت‌های کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی باشد و به طور طبیعی بهره‌وری در صرف منابع مالی کشور و اختصاص امکانات به افراد نیازمند و در حقیقت تحقق عدالت اجتماعی را در پی خواهد داشت. 

به گفته کارشناسان هدفمند بودن نمونه‌برداری‌ها و آمار چشمگیر بهبودیافتگان در آذربایجان‌غربی تنها نشانه‌هایی از موفقیت ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در این استان مرزی است؛ استانی که عقب‌ماندگی‌های بخش بهداشتی و درمانی آن در دولت تدبیر و امید و با اجرای طرح تحول سلامت تا حدود زیادی جبران شد و امروزه بسیاری از دستاوردها در سایه همین زیرساخت‌ها و برخورداری از نیروهای متخصص، مراقبان سلامت و غیره به دست می‌آید. 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی معتقد است که روند بیماریابی در این استان بسیار بهتر از سایر نقاط کشور و حتی بسیاری از کشورهای دنیا بوده و نتیجه آن، نزدیک بودن نتایج مثبت با تعداد نمونه‌برداری‌های آزمایشگاهی است.

دکتر مرتضی متذکر می‌گوید: بیماریابی فعال و سرپایی به تازگی در ‌آذربایجان‌غربی شروع شده است؛ تاکنون ما روی بستری‌ها تمرکز کرده بودیم که در آن صورت نیز انتظار داشتیم با توجه به علایم کلینیکی و پاراکلینیکی بیمار، نتیجه اغلب تست‌ها مثبت باشد؛ در حقیقت با توجه به وضعیت بالینی بیمار، اگر جواب تست منفی باشد جای تعجب است.

وی اضافه کرد: آمارهای وزارت بهداشت میانگینی از همه استان‌های کشور را به دست می‌دهد و برخی استان‌ها نظیر ‌آذربایجان‌غربی، نتایج مثبت بیشتر و برخی استان‌ها نتایج مثبت کمتر نسبت به تعداد آزمایش‌های دریافتی دارند.

وی اظهار کرد: در برخی کشورها از افراد بسیار زیادی آزمایش کرونا می‌گیرند که از جمله آن، دریافت ۴۰۰ هزار تست در کمتر از سه هفته در آمریکاست که البته آن نیز نوعی بیماریابی به شمار می‌رود؛ ولی در برخی کشورها نظیر ایران و انگلیس، روی افراد مشخص آزمایش کرونا صورت می‌گیرد و هدفمندی آزمایش‌ها بسیار بیشتر است که کیفیت خوب بیماریابی پیش از آزمایش را نیز نشان می‌دهد.

دکتر متذکر تاکید کرد: ما همه تلاش خود را برای جلوگیری از بروز نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب در آزمایش‌های مربوط به کرونا به کار می‌گیریم تا زمینه جلوگیری از بروز خطر شیوع بیشتر در جامعه فراهم شود.

وی گفت: روند استفاده از کیت‌های تشخیصی بیماری کویید - ۱۹ در اکثر نقاط کشور نیز شبیه به هم بوده و پروتکل‌های اعلامی‌ برای انجام آزمایش نیز از سوی وزارت بهداشت در همه نقاط کشور رعایت می‌شود و نباید در این خصوص مغایرتی در هیچ استانی وجود داشته باشد.

دکتر حبیب‌الله پیرنژاد از اساتید رشته دکترای عمومی‌طب نیز با بیان اینکه نتیجه ۴۵.۷ درصد آزمایش‌های کویید - ۱۹ در استان مثبت بوده است، گفت: تا یک برهه ای ما روی نتیجه منفی آزمایش‌ها حساس بودیم که برای بهبود روش‌ها، تیم‌هایی به شهرستان‌های استان اعزام شد تا بر نحوه انجام آزمایش نظارت بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: تا هفته‌های پیش، میزان نتایج مثبت آزمایش‌ها روی استاندارد کشوری بود ولی الان ما ‌می‌بینیم موارد مثبت بالاست که ما این امر را دال بر کیفیت ‌می‌دانیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ‌آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر روند بیماریابی در استان تغییراتی داشته و مراجعه‌کنندگان سرپایی به بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، آیت الله طالقانی و امام رضا (ع) نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

دکتر جواد آقازاده افزود: اگر بخش خصوصی را نیز وارد روند دریافت آزمایش‌ها کنیم، تعداد مثبت‌های ما نسبت به کل آزمایش‌های کرونا پایین خواهند آمد.

وی اضافه کرد: بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان طالقانی، در خصوص بیماری کویید - ۱۹ اغلب مشکل دارند که در این موارد، حساسیت ما نیز برای انجام دقیق تست بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه ما در تکنیک دریافت و پردازش آزمایش بیماران مشکوک به کویید - ۱۹ مشکلی نداریم، بیان کرد: من خودم به موضوع منفی و مثبت کاذب حساسیت دارم و بیشتر موارد را با دقت بسیار زیاد مورد سنجش قرار می‌دهیم تا موارد مثبت و منفی کاذب ایجاد نشود.

بر اساس اظهارات مسوولان و متخصصان در استان، روند بیماریابی در ‌آذربایجان‌غربی بسیار مطلوب به نظر می‌رسد و در حقیقت با تداوم این روش‌ها می‌توان زمینه ارائه خدمات درمانی بهتر به بیماران و جداسازی آنان از افراد سالم را به نحو مطلوب‌تری شاهد بود که این امر نیز در کنترل بهتر بیماری اثرگذار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.