به گزارش ایرنا در دولت یازدهم سه هزار و 100 طرح عمرانی و بیش از 900 طرح اقتصادی در مجموع با 69 هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.
در این مدت همچنین عملیات اجرایی 332 طرح آغاز شده و به جز 57 طرح کلنگ زنی شده در هفته دولت امسال، بخش قابل توجهی از طرح ها به سرانجام رسیده است.
در حالی که شاخصه های پایین تر از میانگین کشوری این استان در کنار خشک شدن دریاچه ارومیه به دغدغه اصلی مردم در زمان آغاز به کار دولت یازدهم تبدیل شده بود، امروزه ساکنان این استان شاهد بهبود بسیاری از شاخصه ها و اجرای طرح های مختلف برای احیا دریاچه ارومیه هستند.

** تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه و احیا واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی
به گفته استاندار آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه دغدغه جدی دکتر روحانی بود که در ابتدای فعالیت دولت مورد توجه جدی قرار گرفت و با راه اندازی ستاد احیای این دریاچه، برنامه ریزی ها به طرح های اجرایی تبدیل و وضعیت آب دریاچه تثبیت شد.
قربانعلی سعادت اضافه کرد: یکی از بزرگترین اقداماتی که دولت یازدهم در سال های اخیر در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام داد، زمینه سازی برای همراهی مردم در اجرای طرح های احیا به ویژه طرح های مشارکتی بود؛ به طوری که در بسیاری از موارد، کشاورزان به صورت داوطلبانه چاه های آبیاری را به تعداد بسیار زیاد پر کردند.
وی اظهار کرد: همچنین حجم وسیعی از زمین های کشاورزی آذربایجان غربی با برنامه ریزی های دولت و همراهی کشاورزان به آبیاری قطره ای مجهز شد.
وی با اشاره به اینکه چغندرقند از جمله اقلام آب بر بود که تا پیش از اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه در 50 هزار هکتار زمین کشت و با راندمان محدود یک میلیون و 300 هزار تن برداشت می شد، بیان کرد: در حال حاضر اراضی زیر کشت این محصول به 23 هزار هکتار رسیده است و همان میزان برداشت نیز انجام می شود.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: این مسیر باید امسال و سال های آینده نیز با برنامه ریزی مدیران و همراهی مردم و کشاورزان ادامه یابد تا دریاچه به طور کامل احیا شود.
سعادت با اشاره به اینکه مشکل بیکاری در ابتدای فعالیت دولت یازدهم در کل کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی مطرح بود، ادامه داد: مهمترین مشکل در توسعه اشتغال، نبود زیرساخت ها بود که این زیرساخت ها با همت مسئولان در چهار سال گذشته فراهم شد.
وی با بیان اینکه از جمله زیرساخت های توسعه اشتغال، جذب سرمایه و استفاده از نقدینگی های بانکی است، گفت: اقدامات بسیار خوبی در این راستا با وجود موانع بسیار زیاد از جمله احساس خطر کردن سرمایه گذاران و همراهی نکردن مدیران بانک ها انجام شد و با وجود هزینه 49 درصدی بانک ها نسبت به پیش بینی های صورت گرفته در حوزه رفع موانع تولید، حدود یک و نیم برابر پیش بینی ها واحد تولیدی به مدار تولید بازگشت.
وی از پیش بینی اعطای تسهیلات 9 هزار میلیارد ریالی برای رفع موانع تولید 630 واحد تولیدی در استان تا پایان امسال خبر داد و اضافه کرد: یکی از مشکلات این طرح، نرخ بهره بالا و 18 درصدی است که امید است با ساز و کارهایی نظیر بهره گیری از کمک های فنی و اعتباری کاهش یابد.
استاندار آذربایجان غربی یکی از مهمترین ابزارهای توسعه را جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و از تکلیف 660 میلیون دلاری مجلس شورای اسلامی به استان در خصوص جذب این سرمایه ها خبر داد و بیان کرد: این میزان سرمایه گذاری باید در استان جذب شود و همه دستگاه های اجرایی و رسانه ها باید در این خصوص نقش سازنده خود را ایفا کنند.
سعادت با اشاره به اینکه بانک ها علاوه بر حوزه تولید، در حوزه های دیگر نیز برای اعطای تسهیلات همکاری لازم را نداشته اند، اضافه کرد: مدیران بانک ها در این استان را با برگزاری جلسات متعدد مجاب کردیم تا صف 13 هزار نفری وام ازدواج را در استان از بین ببرند و این امر نتایج بسیار خوبی در پی داشت.
وی اظهار کرد: از روی که دستور ویژه این امر در آذربایجان غربی صادر شده، روزانه آمار های لازم از بانک ها اخذ می شود که طبق آنها هر روز به حدود 500 نفر تسهیلات ازدواج اعطا می شود.
وی ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند در هفته های آینده صف تسهیلات ازدواج در آذربایجان غربی از بین برود.
وی با اشاره به اینکه مزایای بسیار خوبی در سال های اخیر برای مرزنشینان ارائه شده است، اضافه کرد: یکی از این تسهیلات، اعطای مزایای فروش سوخت به مرزنشینان است که در اشنویه، پیرانشهر و سردشت اجرایی شده است و در شهرستان های مرزی شمال و مرکز استان نیز در آینده نزدیک اجرایی می شود.
وی اظهار کرد: درآمد فروش سوخت به خانوارهای مرزنشین در قالب این طرح پرداخت می شود.
وی بیان کرد: علاوه بر آن تدابیری اندیشیده شده تا افرادی که در نوار مرزی قرار دارند، بتوانند در صادرات و واردات کالا فعالیت داشته باشند و از مزیت های آن از جمله معافیت های گمرکی بهره مند شوند تا با اجرای این طرح مشکل فعالیت کوله بران نیز حل شود.
استاندار آذربایجان غربی از اعطای تسهیلات قابل توجه برای تولید در مناطق مرزی توسط دولت خبر داد و گفت: بهره بانکی صفر تا چهار درصد برای تسهیلات اعطایی بخشی از این تسهیلات است تا سرمایه گذاران راغب شوند در مناطق مرزی کشور و آذربایجان غربی سرمایه گذاری کنند. سعادت منطقه آزاد ماکو را ظرفیتی بی نظیر برای توسعه مناطق مرزی در شمال آذربایجان غربی ارزیابی کرد و افزود: در این منطقه زیرساخت های بسیار خوبی طراحی شده و طرح های قابل توجه کشت و صنعت را می توان با زیرساخت های موجود در این منطقه راه اندازی کرد.

** رشد سه میلیون تنی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی با افزایش بهره وری در دولت یازدهم
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی این استان طی سال 1395 در مقایسه با سال 1392 رشد 2 برابری داشته است، گفت: تولید محصولات کشاورزی کشور 21 میلیون تن افزایش داشته که از این میزان سه میلیون تن مربوط به این استان است.
اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه سال زراعی گذشته 6.3 میلیون تن محصول در استان تولید شد، افزود: این میزان افزایش تولید، بدون افزایش سطح کشاورزی اتفاق افتاده و بیانگر افزایش بهره وری در مصرف منابع است.
وی با بیان اینکه دولت خود را موظف به مشارکت با مردم در راستای ارتقای بهره وری می داند، اظهار کرد: به طور مثال ارتقای بهره وری آب در اراضی و باغ های روستای مبارک آباد ارومیه از 35 به 90 درصد دستاورد مطلوبی است.
وی بیان کرد: در راستای افزایش راندمان آبیاری در اراضی و باغ های ارومیه دولت حاضر به مشارکت شده و 80 درصد از هزینه های این اقدام را متقبل کرده است.
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: بر اساس سیاست های دولت دوازدهم که منطبق با سیاست های برنامه ششم توسعه است، هشت درصد رشد اقتصادی تا پایان برنامه ششم پیش بینی شده که نیازمند سرمایه گذاری است.
کریم زاده بیان کرد: بر همین اساس در مجلس شورای اسلامی جذب 15 میلیارد دلار سرمایه خارجی پیش بینی شده که سهم آذربایجان غربی 660 میلیون دلار است و برای تحقق آن تلاش می شود.
وی اضافه کرد: سهم اصلی رشد اقتصادی بدون سرمایه گذاری جدی مربوط به بخش بهره وری است که حدود سه درصد آن باید از طریق افزایش بهره وری حاصل شود و بخش کشاورزی بسیار اثرگذار است.
وی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب می تواند منجر به احیای دریاچه ارومیه شود، گفت: رشد اقتصادی مهمترین هدفی است که در افزایش بهره وری دنبال می شود.
وی با اشاره به بازارهای خارجی مهیا برای صادرات محصولات کشاورزی استان گفت: کشور پاکستان امسال یکی از بازارهای خوب مصرف برای محصولات استان با 200 میلیون نفر جمعیت است.
وی بیان کرد: صادرات و حمل و نقل سیب آذربایجان غربی به کشورهای مقصد و پاکستان انجام می شود اما با متصل شدن استان به راه آهن سراسری امکان مبادلات تجاری و بازرگانی افزایش می یابد و ظرفیت های صادرات هم تقویت می شود.

** اجرای طرح تحول سلامت، بلندترین گام در کاهش دغدغه بیماران آذربایجان غربی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در خصوص اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان در این استان گفت: اجرای طرح تحول سلامت از جمله مهمترین اقدامات دولت در این حوزه بود که با اجرای آن میزان پرداختی هزینه ها از جیب مردم از 30 درصد به کمتر از 10 درصد رسیده و این یکی از مهمترین خدمات دولت در بخش سلامت است.
جواد آقازاده با اشاره به اینکه 450 هزار حاشیه نشین در استان با اجرای طرح تحول سلامت خدمات بهداشتی دریافت می کنند، اظهار کرد: 2 هزار فرصت شغلی با اجرای طرح های زیرمجموعه طرح تحول سلامت در آذربایجان غربی ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: 2 هزار و 450 میلیارد ریال بودجه برای توسعه بیمارستان ها در قالب طرح تحول سلامت در استان تخصیص یافته، 390 میلیارد ریال برای نوسازی تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده و بیش از 50 درصد تخت های بیمارستانی و تجهیزات پزشکی نوسازی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: عملیات اجرایی 533 طرح بهداشتی و درمانی در این استان آغاز و 250 طرح از این تعداد به پیمانکار واگذار شده است.

** اختصاص 2 هزار و 830 میلیارد ریال به دهیاری های آذربایجان غربی
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی گفت: 2 هزار و 830 میلیارد ریال در چهار سال فعالیت دولت یازدهم به دهیاری های آذربایجان غربی تخصیص یافته و برای عمران و آبادانی روستاها صرف شده است.
مهدی قهرمانی با اشاره به اینکه تنها در سال گذشته 20 هزار تن قیر رایگان برای آسفالت راه های روستایی آذربایجان غربی اختصاص یافته بود، اظهار کرد: هم اکنون در شهرستان های 17 گانه استان نزدیک به یکهزار و 700 دهیاری فعال به مردم روستاها خدمات ارائه می کنند.
وی افزود: ایجاد مرکز مدیریت پسماند و محل جمع آوری زباله های شهرستان های مهاباد و میاندوآب برای تولید برق از برنامه های سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور با هدف حفاظت از محیط زیست و ارتقای کیفیت محل زندگی روستائیان و شهروندان است.

** هزینه 1400 میلیارد ریالی دولت یازدهم در آب روستایی آذربایجان غربی
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: در مدت فعالیت دولت یازدهم یکهزار و 400 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه خدمات آب روستایی در استان هزینه شد که از نظر خدمات زیرساختی بی سابقه است.
کاظم محمدی اقدم افزود: با این اعتبار 455 روستا در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی با جمعیت 227 هزار نفر از خدمات بهبود و راه اندازی تاسیسات بهره مند شدند.
وی اضافه کرد: از این تعداد، وضعیت تاسیسات روستایی 425 روستا بهبود یافت و جمعیت پنج هزار و 500 نفری 31 روستای استان نیز از آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.
وی اظهار کرد: شاخص بهره مندی در استان در مدت فعالیت دولت یازدهم به 72.4 درصد رسید در حالی که این متوسط در کشور 71.4 درصد است.
وی از تدوین طرح جامع آب روستایی آذربایجان غربی خبر داد و بیان کرد: برای اجرای این طرح که در قالب برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت آبرسانی به همه روستاهای استان و بهبود کیفیت آب این بخش را مورد توجه قرار داده است، 14 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با اشاره به تلاش مستمر برای بهبود کیفیت آب شرب روستایی در استان گفت: با این تلاش مطلوبیت میکروبی در آب روستاهای استان 99.2 درصد و مطلوبیت کلر باقی مانده نیز 96.8 درصد است که رقم بسیار مناسبی به نظر می رسد.
محمدی اقدم با قدردانی از تلاش های صورت گرفته در دولت یازدهم برای اختصاص اعتبار قابل توجه از محل صندوق توسعه ملی برای آب روستایی در کشور و آذربایجان غربی افزود: از این محل در چهار سال گذشته 460 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و هزینه شده است.

** بهبود 13 رتبه ای نرخ بیکاری آذربایجان غربی در مدت فعالیت دولت یازدهم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: این استان با تلاش ویژه دولت یازدهم، هشتمین استان کشور در کمترین نرخ بیکاری است در حالی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، در رتبه بیست و یکم کشوری در این خصوص قرار داشتیم.
رضا نقی زاده افزود: میانگین نرخ بیکاری در کشور 12.4 درصد است ولی این رقم در آذربایجان غربی 1.5 درصد کمتر بوده و به 10.9 درصد می رسد.

** 16 هزار کوله بر آذربایجان غربی زیر چتر بیمه روستائیان قرار می گیرند
مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر آذربایجان غربی گفت: با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید، 16 هزار کوله بر و خانواده آنان تنها با پرداخت 288 هزار تومان زیر چتر این بیمه قرار می گیرند.
یونس معزز باتاکید بر اینکه سالانه یک میلیون و 152 هزار تومان از حق بیمه کوله بران را دولت تقبل کرده است، ادامه داد: در قالب این طرحد هر کوله بر می تواند با پرداخت ماهانه 24 هزار تومان علاوه بر خود، خانواده اش را نیز از طریق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه کند و از مزایای درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری بازماندگان بهره مند شود.
وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید همکاری بسیار خوبی در راستای اجرای این طرح و ارتقای رفاه کوله بران داشته و از 15 درصد حق بیمه در نظر گرفته شده تنها سه درصد توسط کوله بر پرداخت و 12 درصد بقیه توسط دولت، وزارت رفاه و استانداری تامین می شود.

** سیر صعودی اعتبارات عمرانی آذربایجان غربی از دولت اول تا دوم دکتر روحانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی با اشاره به سیر صعودی اعتبارات عمرانی این استان از دولت اول تا دوم دکتر روحانی، گفت: این استان با پیش بینی 2 هزار و 910 میلیارد ریال اعتبار عمرانی در لایحه بودجه سال جاری از لحاظ اعتبار استانی در رتبه دهم کشور قرار گرفته است.
ناصر حضرتی اضافه کرد: علاوه بر اعتبارهای استانی، 88 هزار و 700 میلیارد ریال در قالب قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته پیش بینی شده که سهم آذربایجان غربی از این ردیف اعتباری نیز حدود سه هزار و 930 میلیارد ریال است.
وی با اشاره به پیش بینی اعتبار هزار میلیارد ریالی در لایحه بودجه سال جاری برای آذربایجان غربی اظهار کرد: این ردیف ویژه اعتباری در سایه پیگیری های استاندار، سازمان برنامه و بودجه و همچنین موافقت دکتر نوبخت برای اولین بار در دولت تدبیر و امید تحقق یافته است و می تواند شاخص های توسعه استان را ارتقا ببخشد.
وی همچنین از اختصاص سه هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار هزینه ای در بودجه سال آینده به آذربایجان غربی خبر داد و گفت: از این میزان 2 هزار و 36 میلیارد ریال مربوط به حقوق و مزایای مستمر و یکهزار و 324 میلیارد ریال مربوط به سایر اعتبارهای هزینه ای است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی افزود: علاوه بر بودجه های عمرانی و هزینه ای اختصاص یافته در بودجه سنواتی، دولت نگاه ویژه ای نیز به 2 بخش حمل و نقل و سلامت در بودجه سال جاری به این استان داشته که افزایش 150 تختخوابی ظرفیت تخت های در دست احداث و همچنین اختصاص اعتبار برای احداث چند طرح مهم راهسازی از جمله آنهاست.
حضرتی اضافه کرد: ظرفیت تخت های بیمارستانی در حال احداث ارومیه از 450 تخت در قانون بودجه 1395 شمسی به 600 تخت در لایحه بودجه سال 1396 ارتقا یافته که این امر در راستای بهبود سرانه پایین تخت های بیمارستانی استان مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه بر این اساس احداث بیمارستان 600 تختخوابی ارومیه در قالب دهکده سلامت آغاز می شود، ادامه داد: در لایحه بودجه 1396 برای سه طرح مهم شامل راه اصلی خوی - قطور- رازی، بهسازی راه اصلی نقده - پیرانشهر- تمرچین و احداث بزرگراه ارومیه - سرو در مجموع 500 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است
به گزارش ایرنا دستاوردهای مذکور تنها بخشی از فعالیت های گسترده و درخشان دولت یازدهم در چهار سال فعالیت در آذربایجان غربی بوده و فعالیت بی شائبه مسئولان دولت تدبیر و امید با وجود شرایط نه چندان مناسب اقتصادی کشور مورد اذعان بسیاری از مردم، مسئولان و صاحب نظران است.
اختصاص 11.2 هزار میلیارد ریالی اعتبارات آذربایجان غربی در آغاز بکار دولت دوم دکتر روحانی نوید بخش جهشی نو در توسعه همه جانبه این استان به شمار می رود.
2093/3072
** گزارش از: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.