هادی قاسمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنچه که در روزهای اخیر برخی افراد در فضای مجازی مغرضانه یا ناآگاهانه در خصوص قطع درختان به آن پرداخته و افکار عمومی‌را دچار سوء برداشت ‌می‌کنند، ناشی از آن است که این افراد اطلاعات کاملی در ارتباط با قوانین بهره برداری از جنگل یا قطع درختان باغی ندارند.

وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی در دهه ۸۰ جزء استان‌های پیشرو در کشت صنوبر بوده و این استان به دلیل مرغوبیت درخت صنوبر، قطب برتر کشور در کشت و زراعت این درخت معرفی شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بالغ بر ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان به زراعت چوب به ویژه چوب صنوبر اختصاص دارد، بیان کرد: درختانی که در دهه گذشته زراعت شده اند، به مرحله بهره‌وری رسیده‌اند و طبیعی است که برای مصارف مختلف بریده شوند.

وی با اشاره به اینکه درختان جنگلی به مفهوم تعریف شده آن در آذربایجان‌غربی فقط در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وجود دارد، افزود: به غیر از این ۲ شهرستان در مابقی شهرستان‌های استان منطقه‌ای که جنگل به آن اطلاق شود وجود ندارد و تنها مراتع مشجر و اغلب از پوشش درختی کمی نیز برخوردار هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: اغلب درختان جنگلی سردشت و پیرانشهر نیز از گونه بلوط به عنوان درخت غیرصنعتی است که از حجم لازم برخوردار نبوده و ناهمواری در بدنه آن وجود دارد که این ویژگی‌ها، نشان می دهد این درخت نمی تواند کاربرد صنعتی داشته باشد.

قاسمی گفت: البته افرادی هستند که فرصت طلبی کرده و به درختان جنگلی دست درازی ‌می‌کنند که در صورت مشاهده به‌شدت با آنان در چارچوب قانون برخورد شده و پرونده آنان به مراجع قضایی ارسال ‌می‌شود.

وی افزود: در دهه ۱۳۸۰ سالانه بیش از ۲ میلیون اصله نهال صنوبر برای زراعت چوب در آذربایجان‌غربی به کشاورزان به صورت رایگان داده می‌شد تا در سال‌های آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد بنابراین بهره برداری از این تعداد نهال در سالهای بعدی به منظور تامین چوب مورد نیاز در چارچوب پروتکل‌های بهره برداری امری طبیعی است.

به گزارش ایرنا، طی هفته‌های اخیر برخی از شبکه‌های مجازی تصاویری از کامیون‌های مملو از چوب بریده شده منتشر کرده و آن را دست درازی به جنگل عنوان کرده اند.

آذربایجان‌غربی بیش از ۱۰۱ هزار هکتار جنگل در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت دارد که نقطه آغازین جنگل‌های زاگرسی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.