میرصمدسیدموسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌ها شامل عملیات کپه‌کاری، بذرپاشی، قرق و علوفه‌کاری است که ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای آنها هزینه شده‌است.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح‌های مرتع‌داری، عملیات کپه‌کاری در ۲ هزار و ۵۱۵ هکتار، بذر پاشی در ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار، قرق در پنج هزار و ۴۲۸ هکتار و علوفه کاری در ۸۰۷ هکتار به انجام رسیده‌است.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها در راستای احیای مراتع و توسعه پوشش گیاهی آذربایجان‌غربی در ۱۵ شهرستان اجرا شد و تنها شهرستان‌های ماکو و اشنویه را تحت پوشش نداده‌است.

وی بیان کرد: بیش از ۵۵۰ هزار هکتار از این عرصه‌های مرتعی آذربایجان‌غربی شامل مراتع متراکم است که ۲۰.۶ درصد کل مساحت مراتع استان را تشکیل می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی همچنین مساحت مراتع نیمه متراکم استان را بیش از یک میلیون و ۷۳ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: این مراتع نیز ۴۰.۲ درصد از مراتع استان را شامل می شود.

وی مراتع کم تراکم را یکی از مهمترین مشکلات اداره کل منابع طبیعی استان دانست و اضافه کرد: مساحت مراتع کم تراکم استان یک میلیون و ۴۵ هزار هکتار است که ۳۹.۲ درصد مراتع استان را تشکیل می دهد.

سیدموسوی افزود: مراتع فقیر بیشتر در اطراف روستاهای پرجمعیت استان قرار گرفته است و در مقابل مناطق ییلاقی استان جزء مراتع خوب به شمار می‌رود.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل ها تشکیل می دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می شود.

وجود مراتع مناسب موجب شده است تا جمعیت دامی استان از تنوع خوبی برخوردار باشد؛ بیشتر مراتع در نوار مرزی بین ایران و ترکیه واقع شده و بنابراین بیشترین جمعیت دامی استان نیز در این ناحیه به ویژه در شهرستانهای ارومیه، خوی، مهاباد و سلماس تمرکز یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.