محمدمهدی شهریاری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این میزان یک‌هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض، ۳۰۰ میلیارد ریال کمک عمرانی و سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره خواهد بود.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت برای هر خانوار روستایی ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، ۱۰۰ میلیون ریال کمک هزینه اسکان موقت و  ۵۰ میلیون ریال کمک هزینه معیشتی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: برای ۵۰۰ خانوار شهری نیز هر کدام ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، ۱۲۰ میلیون ریال کمک هزینه اسکان موقت و ۵۰ میلیون ریال کمک هزینه معیشتی طبق مصوبه هیات دولت پرداخت می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: برای احداث سه هزار و ۷۰۰ جایگاه دامی نیز به ازای هر واحد ۵۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره پرداخت خواهد شد.

شهریاری با بیان اینکه تسهیلات ویژه هیات دولت طبق پیشنهاد و پیگیری استان و در سخت ترین شرایط اقتصادی کشور انجام گرفته است، افزود: کمک‌ها و تسهیلات مصوب شده در هیات دولت غیر از خسارت‌های پرداختی بیمه اماکن روستایی است که از محل منابع سوخت انجام گرفته و برای هر خانوار طبق نظریه کارشناسی تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نیز کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره را به غیر از موارد بیان شده برای افراد تحت پوشش خود در نظر گرفته اند که در حال اجراست.

وی افزود: برای واحدهای تجاری آسیب دیده نیز به ازای هر واحد تا سقف ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: زلزله زدگان قطور خوی نگران بحث ضمانت‌های بانکی نیز نباشند چرا که ضمانت‌ها به صورت زنجیره‌ای خواهد بود.

به گزارش ایرنا روز یکشنبه - چهارم اسفندماه ١٣٩٨- ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.
امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.
زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.
اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.