اردلان محمدپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دمای هوای آذربایجان‌غربی در طول پاییز و زمستان ۱۳۹۸ به طور میانگین ۵.۹ درجه سانتی‌گراد برآورد شد در حالی که سال قبل میانگین دمای استان به ۶.۷ درجه سانتی‌گراد رسیده‌بود.

وی اضافه کرد: میانگین بلند مدت دمای هوای آذربایجان‌غربی در طول پاییز و زمستان ۵.۳ درجه سانتی‌گراد ثبت شده و این امر نشان می‌دهد که دمای استان در این مدت(پاییز و زمستان ۱۳۹۸) در مقایسه با میانگین دمای بلند مدت، ۶ دهم (۰.۶) درجه گرمتر بود.

وی افزود: در طول پاییز و زمستان ۱۳۹۸، سردشت و پلدشت با میانگین دمای ۷.۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی و در این مدت چالدران با میانگین دمای ۲.۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر سردترین شهر استان بود.

محمدپور گفت: در طول پاییز و زمستان ۱۳۹۸ میانگین دمای ارومیه ۵.۲ درجه سانتی‌گراد بود که دمای این شهر در مقایسه با سال قبل ۹ دهم (۰.۹) درجه سانتی‌گراد سردتر و در مقایسه با میانگین بلندمدت یک دهم (۰.۱) درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده بود.

وی اظهار داشت: در این مدت میانگین دمای هوای مهاباد نیز به ۶.۷ درجه سانتی‌کراد رسید که در مقایسه با سال قبل یک درجه سانتی‌گراد سردتر و در مقایسه با میانگین بلند مدت سه دهم (۰.۳) درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده بود.

اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای ۱۸ ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از ۱۲۰ ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، ۹ ایستگاه اصلی (سینوپتیک) و ۹ ایستگاه هم تکمیلی هستند.

آذربایجان‌غربی از استان‌های شمال‌غربی کشور است که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و میانگین بارندگی سالانه در این استان در حدود ۳۴۰ میلی‌متر است که بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل خرداد هر سال ادامه می‌یابد.

سال آبی (سال زراعی) از اول مهر هر سال شروع به آخر شهریور سال بعد ختم می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.