اردلان محمدپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میانگین دمای آذربایجان‌غربی در سال آبی گذشته ۱۳.۱ درجه سانتی‌گراد بود که در مقایسه با ۱۲.۱ درجه سانتی‌گراد میانگین بلندمدت استان یک درجه افزایش پیدا کرده‌ بود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت آذربایجان‌غربی در مقایسه با سال قبل خنک‌تر شده بود، اضافه کرد: میانگین دمای استان در سال آبی گذشته در مقایسه با میانگین سال قبل از آن که ۱۴ درجه سانتی‌گراد بود، ۹ دهم درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا کرده بود.

وی افزود: در سال آبی گذشته پلدشت با میانگین دمای ۱۵.۶ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین شهر آذربایجان‌غربی بود؛ دمای این شهر در مقایسه با سال قبل از آن چهار دهم درجه کاهش و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱.۷ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته بود.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: طی مرداد ماه شهرستان پلدشت با ثبت دمای حداکثر ۴۲.۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین روز سال آبی گذشته آذربایجان‌غربی را تجربه کرد. 

محمدپور در خصوص خنک‌ترین شهر آذربایجان‌غربی نیز اظهار داشت: در سال آبی گذشته چالدران با میانگین دمای ۸/۶ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین شهر استان بود که میانگین دمای این شهر در مقایسه با میانگین سال قبل ۱.۱ درجه کاهش و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۲ دهم درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده بود.

وی اضافه کرد: طی سال آبی گذشته چالدران در بهمن ماه با ثبت حداقل دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد سردترین روز سال آذربایجان‌غربی را تجربه کرد.

وی افزود: میانگین دمای ارومیه در سال آبی گذشته ۱۲.۵ درجه سانتی‌گراد بود که در مقایسه با میانگین دمای سال قبل ۶ دهم درجه کاهش و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۱.۳ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته بود.

وی در خصوص میانگین دمای مهاباد نیز گفت: در سال آبی گذشته مهاباد میانگین دمای این شهرستان ۱۴ درجه سانتی‌گراد بود که در مقایسه با سال قبل از آن یک درجه سانتی‌گراد کاهش و در مقایسه با میانگین بلند مدت هفت دهم درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است. 

رئیس اداره هواشناسی مهاباد اظهار داشت: میانگین بارش‌های آذربایجان‌غربی در سال آبی گذشته ۳۹۸.۱ میلی‌متر و سال قبل از آن ۳۵۶.۲ میلی‌متر بود و میانگین بلندمدت استان نیز ۲۵۴.۹ میلی‌متر ثبت شد که بارش‌های سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن ۱۲ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۵۶ درصد افزایش یافت.

آذربایجان‌غربی در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و میانگین بارش‌های سالانه ۴۵۰ میلی‌متر و در حدود ۲ برابر میانگین بارندگی کشور است؛ در آذربایجان‌غربی بیش از ۸۰ ایستگاه باران‌سنجی فعال وجود دارد.

۳۰۲۰/۶۱۸۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.