کامیار داهیم روز سه‌شنبه در پانزدهمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در محل استانداری آذربایجان‌غربی افزود: دام زنده از یک سو و فروشندگان و خریداران دام از سوی دیگر ممکن است موجب انتقال ویروس بین استان‌های مختلف کشور شوند و بر همین اساس بهتر است خروج دام زنده از استان متوقف شود. 

وی اضافه کرد: حدود ۸۰۰ نفر در استان دام زنده را به صورت روزانه به خریدارانی در تهران، اصفهان و قم می‌فروشند و گاه و بیگاه نیز به این استان‌ها تردد می‌کنند.

وی بیان کرد: شرایط استان در زمان حاضر به گونه‌ای است که باید جلو این نوع تردد به ویژه به استان‌هایی که بیشتر با کرونا درگیر هستند، گرفته شود.

وی اظهار داشت: ۴۰ تا ۴۵ تن گوشت قرمز مصرفی تهران از استان آذربایجان‌غربی تامین می‌شود و انتقال گوشت به جای دام، تعادل عرضه و تقاضا در پایتخت را به هم نمی‌ریزد.

«داهیم» با اشاره به کشتار غیرمجاز دام در روستاها و حاشیه شهرها به ویژه در روزهای منتهی به سیزده بدر و روز طبیعت نیز گفت: هفته آینده تقاضا برای گوشت قرمز افزایش می‌یابد و نباید این افزایش تقاضا به سمت کشتارهای غیرمجاز سوق داده شود.

وی اظهار کرد: در پی افزایش تقاضا و نیز تردد شهروندان در مسیرهای روستایی با کشتارهای غیرمجاز وافری مواجه خواهیم بود و می‌توان پیش‌بینی کرد که هفته آینده یک هفته مخاطره‌آمیز برای استان باشد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: ۲۶ درصد گوشت قرمز استان از کشتار در کنار جاده‌ها و روستاها تامین می‌شود و کنترل بهداشتی آن دشوار است.

وی با اشاره به اینکه حضور عوامل انتظامی در کنار اکیپ‌های نظارت دامپزشکی ضروری است، گفت: باید هماهنگی‌های لازم جهت همکاری در برخورد با این افراد انجام شود و اگر همراهی عوامل انتظامی نباشد، نمی‌توان موضوع را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه در کشتار دام در حاشیه شهرها و جاده‌ها هشت مورد مخاطره بهداشتی وجود دارد، گفت: خود دام، ابزار، خود افراد در کشتارهای غیرمجاز بخشی از این مشکلات بهداشتی است.

«داهیم» با بیان اینکه وظیفه نظارت بر این موارد بر عهده دامپزشکی است، افزود: این گوشت‌ها باید جمع‌آوری و معدوم شود زیرا جریمه قضایی در این موارد بازدارنده نیست.

وی با اشاره به کشف، ضبط و معدوم‌سازی ۱۴ تن گوشت غیرمجاز طی ۱۰ روز اخیر اظهار داشت: از ۲۵ اسفند کار نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان آغاز و تشدید شده‌ است و این اقدام تا ۱۵ فروردین ادامه دارد.

به گزارش ایرنا عرضه دام زنده از آذربایجان‌غربی در جلسه روز جاری ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا به تصویب رسید و مقرر شد تا دامپزشکی استان زمینه کشتار دام و عرضه لاشه را فراهم کند.

آذربایجان‌غربی دارای ۹ میلون واحد دامی اعم از سبک و سنگین است که علاوه بر تامین نیاز استان گوشت قرمز و سفید سایر استان‌های همجوار را نیز تولید و عرضه می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.