لازمه نیل به اهداف کنترل ویروس کرونا و اثربخشی زحمات تلاشگران عرصه مبارزه با این بیماری، همراهی و همکاری همگانی با برنامه‌های پیشگیرانه است که با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل مقابله با گسترش ویروس کرونا؛ شهروندان باید ضمن متقاعد کردن خود برای ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری در محیط‌های بیرون از منزل به طور جد جلوگیری کرده و با عمل به توصیه‌های مسوولان در رعایت نکات بهداشتی و عدم حضور در تجمعات گسترش این ویروس را کنترل کنند.

اما نظر به وضعیت حاد و موجود در جامعه در پی شیوع بیماری کرونا، علاوه بر زحمات بی‌دریغ و تلاش‌های شبانه‌روزی تمامی عوامل و به ویژه کارکنان حوزه بهداشت و درمان و مجاهدان مبارزه با این ویروس، سازمان‌ها و موسسه‌های مردم نهاد در میاندوآب با کمک و همیاری مردم در راستای رسالت خویش، ستادی تحت عنوان ستاد مردمی مقابله با  ویروس کرونا را تشکیل داده‌اند تا در کنار عوامل و مسئولان مربوطه در حد توان و وسع در این مجاهدت دوش به دوش مدافعان سلامت ایفای نقش کنند.

علاوه بر این، خیران و مردم نیک‌اندیش میاندوآب در این روزها با شیوه‌های مختلف از جمله خرید اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی و همچنین با در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز (ادوات کشاورزی) و اعلام آمادگی برخی جوانان به صورت داوطلبانه و خودجوش در جهت مهار این بیماری از تلاشی دریغ نمی‌کنند.

همگامی اصناف با تعطیلی بازار

یکی از اصناف میاندوآب می‌گوید: با توجه به دامنه و گستردگی شیوع ویروس کرونا که این روزها در جهان و به ویژه کشور خودمان شاهد هستیم و هر روز هم در شهرهای مختلف وضعیت قرمز اعلام می‌شود، ما داوطلبانه به میدان آمدیم تا قبل از آنکه شهر ما نیز به این شرایط مبتلا شود نسبت به تعطیلی مغازه‌های خود اقدام کنیم.

«سجاد آزادی» با بیان اینکه هر اقدامی از سوی هر کسی در رابطه با کرونا فقط مقابله و قطع زنجیره انتقال است، افزود: صنف ما به گونه‌ای است که افراد از نقاط مختلف شهرستان برای سفارش و خرید اقدام می‌کنند و در این بین به تبع مراجعه بیشتر افراد تجمع در محل فعالیت ما نیز زیاد می‌شود و به علت ناشناس بودن افراد، احتمال آلوده بودن و انتقال ویروس بالا خواهد بود.

وی گفت: از چهارشنبه هفته پیش با هماهنگی این اصناف نسبت به تعطیلی محل کسب و کار خود تا اطلاع ثانوی تصمیم‌گیری کردیم تا جهت کمک به سلامت خود، خانواده و همشهریان خود تا بهبود وضعیت به آن عمل کنیم.
وی افزود: این تعطیلی در حالیست که رونق فعالیت صنف ما در آستانه سال جدید است اما سلامتی و خروج از بحران بر مسایل مالی و هزینه‌های روزمره و کرایه ماهانه محل فعالیت‌مان ارجحیت دارد.

کارکنان دستگاه‌های اجرایی در معرض ویروس کرونا قرار دارند

کارشناس روابط عمومی فرمانداری میاندوآب معتقد است: در رابطه با بحث کرونا، قشر کارمند از جمله اقشاری است که بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند چرا که بیشتر وقت روزانه خود را در محل کار سپری می‌کنند و به تبع آن باید بیشتر مراقب بود.

«منصور حسن‌قلی‌پور» افزود: این روزها که بر ماندن در خانه تاکید می‌شود، بهترین فرصت برای مردم، بودن در کنار خانواده و لذت بردن از زندگی به همراه خانواده است.

وی با بیان اینکه باید با خودمراقبتی مانع ایجاد مشکلات شویم، اظهار داشت: این روزها خیلی از خانواده‌ها علاقه‌مند به رفتن به مسافرت و یا انجام خریدهای عید هستند ولی اینکه توصیه می‌شود برای سلامتی خود و خانواده‌ها در خانه بمانند آنها به این توصیه احترام می‌گذارند.

وی گفت: ما در محیط کار سعی داریم که ضمن رعایت بهداشت فردی و ایمنی، نسبت به ضدعفونی محل کارمان نیز اقدام کرده و به این ترتیب سهم خود را برای مقابله با شیوع کرونا ایفا کنیم.

وی از مردم خواست در عیدنوروز امسال متفاوت‌تر به سال‌های گذشته و با خودداری از انجام برخی امور غیرضروری مثل خرید عید و یا مسافرت نسبت به سلامتی خانواده‌ خود و کاستن از بار مشکلات کادر درمانی و از همه مهم‌تر قطع زنجیره انتقال این بیماری نقش مهمی ایفا کنند و بدانند که با نخریدن کفش و لباس نو هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

رسانه‌ها نقش مهمی در پیشگیری از شیوع کرونا دارند

خبرنگار و یکی از فعالان فرهنگی میاندوآب معتقد است: باتوجه به رسالتی که در مطبوعات برعهده داریم، بیشتر در راستای آگاه‌سازی مردم مبنی بر رعایت بهداشت فردی در مقابله با این بیماری باید فعالیت کنیم.

«سیامک نجفیان» افزود: هر روز در چند مرحله محل کار، نشریه و وسایل مورد استفاده از جمله گوشی تلفن همراه، صفحه کلید، دستگاه فکس و گوشی دفتر به طور مرتب ضدعفونی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای خبرنگاران نشریه که در این شرایط به رسالت همیشگی خود که اطلاع‌رسانی و انعکاس مشکلات مردم است عمل می‌کنند، اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی در اختیار آنان گذاشته شده است.

وی بیان کرد: در خانواده نیز، اعضا را به خانه ماندن مقید کرده‌ایم و حتی رفت و آمد به خانواده بستگان را نیز محدود و در برخی موارد قطع کرده‌ایم.

«نجفیان» اظهار داشت: مردم نیز در این شرایط باید با جدی گرفتن توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی و با پرهیز از ترددهای غیرضروری برای قطع زنجیره انتقال این بیماری سهم خود را به عنوان یک شهروند در مقابله با شیوع آن ایفا کنند.

سمن‌های میاندوآب برای مقابله با کرونا وارد عمل شدند

رییس خانه مشارکت در سلامت و موسسه زیست محیطی «یام‌یاشیل» میاندوآب گفت: در روزهای اول شیوع ویروس کرونا در کشور، با تشکیل جلسه توسط هیات مدیره تصمیم گرفتیم که برای جلوگیری از بحران کرونا کارهایی نظیر خرید مواد ضدعفونی برای سالم نگهداشت محیط شهر انجام دهیم.

«بابک نژادبهمن» با بیان اینکه بلافاصله افراد و سمن‌های زیادی در شهرستان حمایت خود را برای مبارزه با بیماری کرونا اعلام کردند، افزود: با تشکیل جلسه هماهنگی با مدیران سمن‌ها و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی میاندوآب آمادگی خود را برای مقابله با کرونا و کمک به سلامت شهروندان و مدافعان سلامت شهرستان اعلام کردیم‌.

وی اظهار داشت: در بحث فعالیت نانوایی‌ها در این شرایط پیشنهاد داده‌ایم که نانوایی‌ها شب‌ها کار کنند و روزها هم به فروش نان اقدام کنند که این مهم از تجمع مردم در نانوایی جلوگیری می‌کند.

شبکه بهداشت و درمان میاندوآب آمادگی لازم برای مقابله با کرونا را دارد

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب نیز در این خصوص به ایرنا گفت: بیماری  کرونا چند مدتی است که در کشور و استان ما دیده شده و تبعات ناشی از این بیماری متوجه همه حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی شده است.

«سهراب حیدری» افزود: برای مهار و کنترل بیماری کرونا همه افراد اعم از مسوول و عامه مردم باید دست به دست هم داده و به کمک هم این مشکل را هم همانند مشکلات دیگر حل کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت میاندوآب و شبکه بهداشت در راستای کنترل این بیماری اقدامات اساسی انجام داده است، اظهار داشت: اولین اقدام همکاری و همیاری مردم است که اطلاع‌رسانی مناسب همراه با دلایل و مستندات در مورد کرونا مبنی بر اینکه این ویروس چیست و نحوه برخورد با این ویروس چگونه است باید انجام گیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب اضافه کرد: باید مردم بدانند که اگر در برابر این بیماری نکاتی رعایت نشود چه اتفاقی می‌افتد و مدت زمان این ویروس چقدر است از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی، بروشور و بنر در بیش از ۲۰ نقطه شهر نصب شده است. 

«حیدری» با بیان اینکه دومین کار جلب مشارکت مردم است، گفت: اگر بخواهیم این بیماری مهار و کنترل شود باید مردم همکاری داشته باشند زیرا هر قدر نیز اطلاع رسانی شده و امکانات بهداشتی فراهم شود چنانچه مشارکت مردم نباشد این بیماری مهار نمی‌شود.

وی اظهار داشت: سومین موضوع آن است که باید برای افرادی که مبتلا به این بیماری شدند، بستر مناسبی برای بهبود و درمان ایجاد شود که زیرساخت‌های لازم در بیمارستان‌های عباسی و حضرت فاطمه (س) میاندوآب آماده شده و تجهیزات لازم و وسایل حفاظتی شخصی لازم برای پرسنل نیز فراهم شده است.

هم اکنون بیمارستان ۲۰۰ تختوخوابی عباسی میاندوآب برای بستری کردن بیماران کرونا تجهیز شده و اگر وضعیت بحرانی شود بیمارستان حضرت فاطمه(س) نیز به این امر اختصاص پیدا می‌کند

«حیدری» افزود: در حال حاظر بیمارستان عباسی برای بحث کرونا در نظر گرفته شده و ۱۵۰ تخت آماده داریم و البته اگر اتاق‌های عمل هم برای مقابله با بیماران آماده شود حدود ۲۰۰ تخت برای بستری بیماران کرونا وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر وضعیت بحرانی‌تر شود بیمارستان حضرت فاطمه(س) آمادگی کامل را دارد، اضافه کرد: علاوه بر تجهیز بیمارستان‌ها، یکی از کارهایی که در حوزه بهداشت انجام شده، پیشگیری و بیماریابی است و در این راستا در ایست بازرسی «شهید محمدنژاد» که در ورودی شهرستان از آذربایجان‌شرقی است، تمامی افراد حین ورود به میاندوآب تب‌سنجی می‌شوند و در صورتی که مشکوک به بیماری یا تب‌دار باشند به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در این میان انتظاراتی هم از مردم داریم که به مهار بیماری کمک کنند، چون در غیراینصورت هیچ کدام از کارهای ما به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب با اشاره به اینکه جلوگیری از انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر موثرترین راه برای کنترل بیماری است، گفت: بهترین مکان برای در امان ماندن از کرونا در خانه ماندن است، بخاطر اینکه محیط خانه در حیطه اختیار و کنترل است..

وی اضافه کرد: چهارمین مورد تبعیت و جدی گرفتن آموزش‌های حوزه بهداشت است که نباید با بی‌توجهی نسبت به موضوع کرونا از کنار آن گذشت.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد؛ ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی‌ چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

بر اساس آخرین آمار، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی ۲۵۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌ و از این تعداد ۱۴ نفر تاکنون فوت کرده‌اند.

طبق آخرین آمار، ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۸۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.