حسام شیرازه‌محبت روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ویروس کرونا در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار دارد و بخش مهمی از آنچه در فضای شبکه‌های اجتماعی در جریان است آمیزه‌ای از بی‌اعتمادی، ترس، پرخاش، هیجان‌زدگی و لاجرم بی‌دقتی، توسعه شایعه و شخصی کردن بحث‌هاست. 

وی ادامه داد: متاسفانه گویا ناامید کردن مردم و بی‌اعتمادی نسبت به مسوولان علاوه بر شبکه‌های اجتماعی در دستور کار برخی از رسانه‌ها نیز قرار گرفته است. 

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی ارتباطات سلامت، ایجاد و تقویت سواد سلامت مردم از طریق آگاهی‌بخشی است، اظهار داشت: هشدار و ایجاد ترس برای تغییر رفتار مخاطب از راهبردهای اطلاع‌رسانی در این عرصه است. 

دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی گفت:  ایجاد ترس همراه با راهنمایی و آوردن شواهد و تجربه‌های مثبت در نهایت به آرامش نسبی و تغییر رفتار منطقی جامعه می‌انجامد. 

شیرازه‌محبت تاکید کرد: متاسفانه به کارگیری حرف‌های نیش‌دار و ٢ پهلو، سوءظن‌نگاری و ایجاد التهاب و هیجان در تعابیر خبری برخی از رسانه‌ها وجود دارد.

وی با تاکید بر مدیریت فضای رسانه‌ داخلی، افزود: رسانه‌های خارجی، تاب‌آوری مردم ایران را نشانه رفته است و مدیران آنها با برنامه‌ریزی رسانه‌ای می خواهند یاس و ناامیدی را در افکار مردم ایران نهادینه و پویایی و نشاط را از جامعه بگیرند؛ در این میان رسانههای داخلی ما نباید ناخواسته در مسیر اهداف آنها قرار بگیرند. 

مردم باید از طریق محتوای رسانه‌ها مطمئن شوند که راه‌هایی برای در امان ماندن از خطر وجود دارد و این روش‌ها موثر است.وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد رسانه‌ها باید بیشتر بر احتیاط تاکید کنند و حس کنترل را به مخاطبان بدهند؛ مردم باید مطمئن شوند که راه‌هایی برای در امان ماندن از خطر وجود دارد و این روش‌ها موثر است. 

دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی گفت: بررسی اخبار منتشر شده در زمان حاضر نشان می‌دهد که به جای اعتماد و امید، استرس  و نااطمینانی را نشر داده‌اند و این موضوع منجر به از دست رفتن کنترل ادراک، و بدگمانی به نهادهای سلامت می‌شود. 

شیرازه‌محبت افزود: تنها در صورت انتشار مطالب کاربردی در مورد خطرها و راه‌ حل‌های آن است که می‌توان مردم را به همکاری و همراهی با توصیه‌های بهداشتی فراخواند.

تاکنون ابتلای هفت نفر به این بیماری قطعی شده‌است که از این تعداد سه نفر بستری هستند و چهار نفر دیگر مرخص شده‌اند؛ کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند که مردم باید بیش از پیش همکاری کنند و حتی در نزدیکی عید نوروز هم نباید در مکان‌های شلوغ حضور یابند و توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را جدی بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.