هنگام عبور از جاده اصلی خوی - قطور از یک طرف کمک‌های مردمی به سمت قطور در حال حرکت است و از سمت دیگر خودروهایی را می‌بینی که مسافران آنان عزم سفر ناوقت و کوچ ناهنگام دارند و اسباب و اثاثیه خود را حمل می‌کنند.

بخشی از دلایل این کوچ، تخریب منازل مسکونی و نبود مکان و سرپناه مناسبی برای ادامه فصل زمستان تا رسیدن بهار است و بخش دیگر به خاطر ناامن بودن این منطقه پس از زلزله به دلیل وقوع پس‌لرزه‌های مداوم است.

اولین روستایی که کوچ اهالی آن بسیار مشهود است، روستای «مخین» در مسیر خوی قطور به شمار می‌رود و به همین خاطر به عنوان اولین ایستگاه توقف، این روستا را انتخاب کردیم.

یک دستگاه خودرو سایپا که پشت آن لحاف و تشک و اسباب و اساس خانه نمایان است از دور دیده می‌شود، راننده آن با دیدن ما کمی از سرعت خودرو می‌کاهد تا گل و لای خیابان اصلی داخل روستای «مخین» کفش و لباس ما را گلی نکند.

با اشاره ما، خودرو را متوقف کرده و مرد میانسالی که همراه راننده است، خودش را «جبریل پیران» معرفی می‌کند.

وی گفت: مکانی برای نگهداری اسباب و اساس منزل نداریم به همین خاطر این وسایل را به خانه پدر خانمم در شهر خوی می‌بریم و در این مدت خودمان هم در چادری که برپا کرده‌ایم می‌مانیم.

بوق‌های ممتد خودرو دیگر که آن هم سایپا و بارش اسباب و اساس منزل است، فرصت ادامه گفت و گو را از ما می‌گیرد؛ قطار اسباب و اثاثیه زلزله‌زدگان سوت می‌کشد و به حرکت در می‌آید.

صاحب این اسباب و اساس هم «شهروز قلی‌پور» است و وی خانه‌ای در خوی با ودیعه ۳۰ میلیون تومان و کرایه ماهیانه یک میلیون تومان اجاره کرده‌است؛ عجله زیاد راننده باعث شد که نتوانیم شرح حال بیشتری از این خانواده بگیریم.

خودرو دیگر از راه می‌رسد، صاحب اساس مردی جوان است و فکر می‌کند ما از طرف نهادهای امدادی یا بیمه آمده‌ایم؛ خودش را «احمد مصطفی‌لو» معرفی می‌کند و می‌گوید انباری در خوی اجاره کرده تا وسایل‌اش را به آنجا ببرد.

وی گفت: مردم این روستا به بخاری، والور و پتو نیاز دارند و تا یک هفته دیگر نان نمی‌خواهیم چون هر خانواده بیش از ۱۰ بسته نان دارد.

۲ دستگاه سایپا نیز در انتهای کوچه‌ای تنگ مشغول سوار کردن گوسفندان هستند، صاحب گوسفندان که «محمد مصطفی‌لو» نام دارد، می‌گوید: از گله گوسفندانم همین تعداد باقی مانده و محل نگهداری دام‌هایش به طور کامل تخریب شده‌است.

وی افزود: در یکی از روستاهای اطراف که زلزله خسارت زیادی نداشت، یکی از برادرانم ساکن است و این گوسفندان را به آنجا می‌فرستم چون جایی برای نگهداری از آنها ندارم.

خودروهای دیگر زیادی در حال تردد در جاده خوی - قطور هستند که حکایت بسیاری از این خودروها و دلایل کوچ نابهنگام آنان نیز مانند همدیگر است.

به گزارش ایرنا روز یکشنبه - چهارم اسفندماه - ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.