سپیده غلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز شکل و شیوه انجام کارها تغییر کرده و بیشتر کارها در محیط کار با نشستن یا انجام برخی حرکات ثابت انجام می‌شود و به این دلیل بیماری‌ها و امراض بیشتری از جمله دیسک، سیاتیک، چاقی و دیابت کارکنان را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: بیشترین کاهش فعالیت بدنی در بین افراد جوان و میانسال شاغل در اداره‌هاست که زمان طولانی را در محیط کار پشت میز می‌نشینند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر فواید فعالیت‌های بدنی و آثار آن بر سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی آشکار شده و این مقوله باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه فعالیت بدنی در محیط کار، شامل برخی فعالیت‌های بدنی ساده است که می‌تواند به حفظ نیروی کار سالم کمک کند.

غلامی بیان کرد: کاهش هزینه‌های مستقیم مرتبط با سلامت، افزایش پتانسیل برای افزایش بهره‌وری کارکنان، کاهش غیبت از محل کار، ایجاد سلامت فردی برای کارکنان به جهت کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی از سرطان‌ها از مزایای فعالیت بدنی در محیط کار است.

کارشناس برنامه میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی خطاب به کارمندان بیان کرد: در محیط کار در هر شرایطی به دنبال فرصتی برای ایستادن باشید چون بدن در حالت ایستاده کالری بیشتری مصرف می‌کند.

وی اضافه کرد: هنگام کار با کوچکترین فرصت پیش آمده، حرکات کوتاه کششی انجام دهید و بلند شده و قدم بزنید.

وی بیان کرد: قدم زدن و انجام حرکات کششی کوتاه در زمان‌های استراحت و فرصت‌های پیش‌آمده، علاوه بر شادابی، کالری بیشتری نسبت به نوشیدن یک قهوه در پشت میز می‌سوزاند و از درد، خشک شدن و خواب آلودگی عضلات جلوگیری می‌کند.

وی، تعامل با همکاران درمحل کار، ترغیب به پیاده‌روی دسته‌جمعی، تردد با دوچرخه یا پای پیاده به محل کار و استفاده از پله به جای آسانسور را از جمله موارد قابل توجه در افزایش فعالیت بدنی در طول روز عنوان کرد.

وی افزود: هفته سلامت مردان فرصت مناسبی برای آموزش عموم مردم در راستای بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک و تشخیص و شروع به موقع برای درمان بیماری های شایع مردان است.

غلامی گفت: توجه به بهبود شیوه زندگی، تحرک بدنی کافی و تغذیه سالم از دوران کودکی و نوجوانی می تواند سلامت را در سایر دوره‌های زندگی تامین کند.

به گزارش ایرنا، در کشور ایران از سال ۱۳۸۵ نخستین پنجشنبه اسفند ماه هرسال به عنوان روز مـلی ســــلامت مـــردان تعیین و مقرر شده هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی درحد امکان مداخلات تشخیص و درمانی صورت گیرد که با توجه به اهمیت سلامت مردان و برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه‌های مربوط در هفته‌ای به همین نام(هفته ملی سلامت مردان ایرانی /سما/) برگزار می‌شود.

سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت مردان نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه کرده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تاخیر می‌اندازند.

نامگذاری هفته اول اسفند ماه در کشور ما، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه‌های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است.

امسال هفته سلامت مردان با شعار «محیط کار سالم، کارکنان سالم» و با عناوین آموزش شاغلان در خصوص سرطان‌های شایع مردان با تاکید بر سلامت پروستات از جوانی تا سالمندی، پنجره جمعیتی، فرصت‌های شغلی و سیاست‌های سلامت مردان، شیوه زندگی سالم در محیط کار با تاکید بر حذف دخانیات و ارتقای فعالیت بدنی، سلامت روانی در محیط کار، علل شغلی ناباروری و سایر بیماری‌های شغلی، کنترل عوامل خطر ارگونومیک، بیولوژیک، شیمیایی و فیزیکی بیماری‌زا در محیط کار و پیشگیری از حوادث شغلی و استانداردهای ایمنی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.