رسول خُرمیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس، پیشگیری از سوءمصرف مواد نیازمند مشارکت جدی مردم و بخش‌های دولتی و غیردولتی است زیرا اعتیاد زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی است.

وی اظهار داشت: اکنون مواد مخدر و اعتیاد به ابزار جنگ نرم و تهدید علیه امنیت ملی از یکسو و هدررفت و ناکارآمدی نیروی انسانی در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور از سوی دیگر تبدیل شده است.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان تاکید کرد: تنها با رویکرد اجتماعی و در قالب حمایت از مراکز و سازمان های مردم نهاد می‌توان به راهکارهای موفق در پیشگیری از اعتیاد دست یافت.

وی یادآور شد: اکنون در استان اصفهان ۲۹۱ محله شهری، ۱۵۶ محله روستایی و ۲۰ محله نظامی وجود دارد که فرصت و ظرفیت لازم برای آموزش به خانواده‌های ساکن در آنها در بحث‌های مختلف از جمله پیشگیری از اعتیاد فراهم است.

خُرمیان اظهار داشت: مردم باید با روش‌های مختلف مانند بالابردن میزان حساسیت خود نسبت به مَضرات مواد مخدر و و ارتقا سطح آگاهی خود در باره انواع مواد و خطرات مصرف آن، به مبارزه با این بلای خانمانسوز بپردازند.

وی تصریح کرد: مردم با اِشراف به نقش مثبت اجتماع یا محله خود در پیشگیری از اعتیاد می‌توانند به تشکیل گروه‌های خودجوش مبارزه با مواد اعتیادآور اقدام کنند.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان یادآور شد: عوامل بسیار دیگری در ابتلاء به اعتیاد وجود دارد و تنها ناآگاهی افراد سبب بروز آن نمی‌شود بر این اساس حضور مردم در کنار دستگاه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد و مبارزه اجتماعی با مواد مخدر، امری ضروری برای جامعه کنونی است.

وی یکی از اقدامات مهم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را اجرای طرح پیشگیرانه یاریگران زندگی در حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب برشمرد.

خُرمیان یادآور شد: در زمان حاضر اعتیاد به مواد مخدر به‌عنوان یکی از مسائل پیچیده در بروز بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی است و اهتمام هرچه بیشتر به برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و اوقات فراغت می‌تواند راهکار مناسبی برای ممانعت از گرایش جوانان به این معضل خانمان برانداز باشد.

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان توجه به ورزش به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان را، هم از نظر پُر کردن اوقات فراغت آنها و هم ایجاد مصونیت در قبال اعتیاد بسیار حایز اهمیت توصیف کرد و گفت: ورزش یکی از مهمترین بخش‌هایی است که در پیوند با کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد نقش پُررنگی دارد و در صورتی که مردم ورزش را در سبک زندگی خود جا دهند، می‌توانند خود را از بلای خانمان سوز اعتیاد مصون بدارند.

در زمان حاضر نزدیک به ۴۰۰ مرکز در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب معتادان به مواد مخدر در استان اصفهان فعالیت دارند.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بر اساس آخرین آمار، جمعیت معتادان این استان دست‌کم ۱۲۰ هزار نفر است که  ۱۰ درصد از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.