دانشجویان این دانشگاه مادر نظرهای متفاوتی راجع به انتخابات 2 اسفند دارند اما این صحبت‌های درگوشی و در برخی از موارد طرفداری آنان از نامزدها رفته‌رفته در حال افزایش بوده و گفتمان انتخاباتی با چاشنی دانشگاهی در حال شکل‌گیری است.

برخی‌ها به شدت بر رای دادن تاکید دارد و برخی دیگر هنوز کاندیدای موردنظر خود را پیدا نکرده‌اند؛ آنانی که بر رای دادن پافشاری می‌کنند دلیل آن را حاکم بودن بر سرنوشت خود و انتخاب نمایندگان اصلح که آشنا با مشکلات و درد مردم باشند، مطرح می‌کنند و آنانی هم که هنوز بر سر دوراهی شرکت در انتخابات قرار دارند، دلیل آن را عمل نکردن نمایندگان پیشین به وعده‌های انتخاباتی خود، فراموش کردن مردم، عدم توانمندی لازم یا ردصلاحیت شدن کاندیدای موردنظر خود بیان می‌کنند.

اما در این بین تشکل‌های دانشجویی به صورت سازمان یافته‌تری بر شور انتخاباتی می‌افزایند و با برگزاری نشست‌های انتخاباتی یا مناظره با کاندیداها، فعالیت‌های انتخاباتی را در مجامع دانشگاهی هدایت می‌کنند.

برگزاری نشست‌های انتخاباتی 

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از برگزاری یک نشست انتخاباتی در این دانشگاه با حضور هشت کاندیدای این دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این نشست ظهر روز سه شنبه به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه برگزار می‌شود.

علیرضا فتحعلی‌نژاد ادامه داد: تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه ارومیه را دانشجویان خوابگاهی تشکیل می‌دهند که آشنایی لازم را با کاندیداها ندارند؛ دانشجویان بومی که شناخت لازم را داشته و افراد اصلح را می‌شناسند باید اثرگذار باشند و کاندیداهای اصلح را به آنان معرفی کنند.

دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته اگر در انتخابات و گفتمان مربوط به آن شرکت نکنند، انتخاب فرد اصلح تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی معتقد است که اگر می‌خواهیم سرنوشت کشورمان را خودمان تعیین کنیم باید در انتخابات شرکت کنیم؛ دانشجویان به عنوان اقشار فرهیخته که بر مسایل جامعه آگاهی دارند اگر در انتخابات و گفتمان مربوط به آن شرکت نکنند انتخاب فرد اصلح تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه، انتظار خود از نمایندگان را اینگونه عنوان کرد: امیدواریم وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نکنند و بعد از راهیابی به مجلس شورای اسلامی هم در میان مردم باشند و مشکلات و دردهایشان را بشوند؛ در مجلس شورای اسلامی فعال باشند و مطالبه‌های مردم را پیگیری کنند.

فرصتی برای بازنگری در عملکرد مسوولان 

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه هم حضور و شرکت در انتخابات را مولفه‌ای موثر برای تثبیت و افزایش قدرت و پیشرفت کشور برشمرد و افزود: انتخابات فرصتی مغتنم برای بازنگری در مورد عملکرد مسوولان است، تا اصلح‌ترین‌ها بر امور مسلط شوند و به تبع آنها کشور و مردم رشد معنوی و مادی بیشتری را احساس کنند.

مهدی منیعی گفت: برای انتخاب نامزد اصلح، روش‌های فعلی باید اصلاح شود و فرآیندهایی جاری شود تا فرد در آن جایگاه درست تصمیم‌گیری و عمل کرده و نتواند فساد کند یا نتواند برخلاف مصالح مردم و به نفع شخصی یا گروهی کاری انجام دهد.

وی ضدفساد بودن و دوری از باندهای رانت و لابی‌گری را از مهمترین ویژگی‌هایی دانست که مردم از یک نماینده انتظار دارند و تاکید کرد: تقوا نیز از ویژگی‌های کلیدی است که فرد را در شرایط تصمیم‌گیری می‌تواند از فساد مصون نگه دارد.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه، داشتن تخصص لازم، قانون‌گذاری درست، دردمند مردم بودن و ارتباط موثر با آنان را از جمله وظایف ذاتی یک نماینده مطرح کرد و گفت: جامعه دانشگاهی و دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه، مسوولیت سنگینی را در آگاه‌سازی مردم برعهده دارند؛ در وهله اول وظیفه آنها تبیین لزوم حضور در انتخابات و تشویق برای تصمیم گیری در سرنوشت خویش است؛ در مرحله بعد تبیین و مطالبه تخصصی از کاندیداها و پرسش سوالات علمی و تخصصی برای شناخت هرچه بهتر آنان و در آخر هم راهنمایی مردم برای انتخاب بهتر باید مورد توجه قرار گیرد.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه: خون شهدای بسیاری برای این کشور ریخته شده و چه بسیار خانواده‌هایی که داغدار شده‌اند، حق این مردم مظلوم و مستضف را نمایندگان باید رعایت کنند.

منیعی ادامه داد: نمایندگان در جایگاه نخبگان و نمایندگی ملت قرار دارند؛ پذیرفته نیست که فساد، منفعت‌طلبی شخصی، فامیل بازی و حزب‌بازی، تصمیم‌گیری آنان را به غیر از منافع مردم و کشور تغییر دهد.

وی گفت: نمایندگان اولویت خود را به لوایحی که موجب بهینه‌سازی ساختارهای کشور و مشکلات مردم است قرار دهند که اولین مورد را شاید بتوان اصلاح و شفافیت خود مجلس به عنوان محل اصلی قانون‌گذاری و نظارت دانست؛ سکوت نماینده مردم در مشکلات و دردمندی مردم پذیرفته نیست و باید دقت شود با وعده‌ها و رانت‌ها و معامله‌ها حق مردم معامله و ضایع نشود.

فعالیت خودجوش تشکل‌های دانشجویی مستقل 

تشکل دانشجویی دیگری نیز که به صورت مستقل و خودجوش و داوطلبانه و متشکل از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر استان شکل گرفته، جمعیت دانشجویی عدالتخواه است که در این برهه از زمان مشغول به فعالیت‌های انتخاباتی در راستای معرفی نامزد اصلح و آشنایی دانشجویان با آنان است.

رضا بابایی از اعضای این تشکل گفت: در راستای احساس تکلیف خودمان در قبال آینده کشور، اقدام به تشکیل جمعیت دانشجویی عدالتخواه کردیم تا زمینه یک انتخاب اصلح را برای دانشجویان فراهم کنیم.

وی افزود: در این ایام نشست‌های پرسش و پاسخ را با حضور چند تن از کاندیداها و دانشجویان در محیط خارج از دانشگاه برگزار کرده‌ایم و یکی دیگر از برنامه‌های ما نیز برگزاری مناظره انتخاباتی میان کاندیداهاست.

البته ناگفته نماند در این بین تشکل‌های دانشجویی نیز بودند که اعتقاد داشتند فضا برای فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها فراهم نیست و در این زمینه تنگناهایی هم وجود دارد؛ به همین دلیل برنامه و نظر خاصی هم برای این ایام نداشتند.

در سوی دیگر بخش قابل توجهی از دانشگاهیان را کارکنان آن تشکیل می‌دهند که در این راستا از جمله فعالان این بخش، بسیج کارکنان دانشگاه ارومیه را می‌توان نام برد که از چندی پیش به صورت هفتگی اقدام به برگزاری جلساتی پیرامون مباحث انتخاباتی کرده است.  

مردم فراموش نشود

مسوول بسیج کارکنان دانشگاه ارومیه اظهار داشت: جلسات حلقه‌های اندیشه‌ورز با موضوع انتخاب آگاهانه و گفت‌وگو پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مدت سه روز در هفته جاری و با حضور کارکنان دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود.

بهنام حبیب‌زاده‌ آذر افزود: در چند هفته‌ اخیر هم جلسات هم‌اندیشی را با موضوعات انتخاباتی برگزار کردیم و شاخص‌های نماینده اصلح را مورد بررسی قرار دادیم؛ ما ارزیابی‌های لازم را هم بر روی تمامی نامزدها انجام می‌دهیم.

وی در ادامه به ضرورت رای و انتخاب آگاهانه تاکید کرد و گفت: مطالبه رهبری سرلوحه تمامی اقدامات ما اعم از نمایندگان و مردم باید باشد و علاوه بر این نمایندگان پس از انتخابات نباید مطالبه مردم را فراموش کنند.

حبیب‌زاده همچنین در مورد ویژگی یک نماینده اصلح، گفت: کاندیداها باید جزء فضلا و عقلای جامعه بوده و به وظایف نمایندگی و قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون اشرافیت کامل داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از نظر جوامع دانشگاهی و حضور در جمع آنان در اتخاذ تصمیم درست به نمایندگان می‌تواند راهگشا باشد که باید از آن بهره گرفته شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، روز جمعه هفته جاری دوم اسفند برگزار می‌شود و ۱۷۳ کاندیدای آذربایجان‌غربی، برای دستیابی به کرسی بهارستان با یکدیگر مشغول به رقابت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.