علی‌اصغر امینی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ارزش هفت تا هشت هزار میلیارد ریالی کدو و آفتابگردان آجیلی تولیدی خوی افزود: میزان تولید آفتابگردان آجیلی از ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن در سال گذشته به ۲۶ هزار و ۱۰۰ تن در سال جاری رسیده و میزان تولید کدو آجیلی نیز از هشت هزار و ۸۰۰ تن در پارسال به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافته‌است.

وی اظهار داشت: ۵۵ درصد اراضی کشاورزی شهرستان خوی تحت کشت این ۲ محصول قرار دارد که ۱۵ هزار نفر بهره بردار زراعی در این بخش‌ها مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و سه‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم در میدان خشکبار خوی در این حوزه فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی خوی بیان کرد: عمده ارقام کشت شده آفتابگردان آجیلی در این استان قلمی، شمشیری، پسته‌ای و دور سفید بوده و ارقام همدانی، زبان ماری و قلمی نیز از جمله ارقام کدو آجیلی به شمار می‌رود که در آذربایجان‌غربی کشت می‌شود.

وی به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی، نبود ارقام اصلاح شده، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانه‌های نوین بسته‌بندی است.

وی به کاشت و برداشت مکانیزه این محصول در خوی اشاره کرد و افزود: تامین نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم از خدمات ارائه شده جهاد کشاورزی شهرستان به کشاورزان است.

به گزارش ایرنا، هر کیلو تخمه آفتابگردان و کدوی آجیلی با قیمت ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان در بازار خشکبار این شهرستان خرید و فروش می‌شود.

خوی با تولید سالانه بیش از ۳۵ هزار تن محصول تخمه کدو و آفتابگران آجیلی قطب اول تولید این محصولات در کشور به شمار می‌رود.

بزرگترین و تنها بازار بورس این محصولات با ۳۰۰ غرفه و ۱۰۰ واحد فرآوری و بوجاری با حجم معاملاتی سالانه پنج هزار میلیارد ریال و با اشتغالزایی برای بیش از سه هزار نفر در این شهرستان قرار دارد.

در این شهرستان بیش از ۱۵ هزار خانوار با کاشت این ۲ محصولات امرار معاش می کنند.

از مجموع ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۱۸ هزار هکتار اراضی دیم خوی ۵۵ درصد به کشت دو محصول آفتابگردان و کدو آجیلی اختصاص دارد و ۶ هزار هکتار باغات و مابقی به سایر کشتهای زراعی و سبزی و سیفی اختصاص دارد.

آذربایجان‌غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد که ۷۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی رفته‌است؛ از این ۷۰۰ هزار هکتار نیز ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار باغ و حدود ۳۷۵ هزار هکتار گندمزار است و مابقی به کشت سایر محصولات آبی و دیم اختصاص دارد.
چغندر قند، سیب درختی، گندم، انواع میوه‌های هسته‌دار، انگور و انواع حبوبات و سبزی و سیفی‌جات جزو محصولات کشت شده در مزارع و باغات آذربایجان‌غربی است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.