حسن کوماسی روز سه‌شنبه در کارگاه آموزشی شیوه اجرای ماده ۹۷ و صندوق مکانیزه فروش با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌غربی در ارومیه افزود: براساس ماده ۹۷ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، شرط پذیرش اظهارنامه‌های مالیاتی در سال آینده، شفافیت اطلاعات ارائه‌شده در اظهارنامه و انطباق آن با واقعیت‌ است.

وی با اشاره به رویکرد نظام جدید مالیاتی در رسیدگی به پرونده‌های این بخش اضافه کرد: پرونده‌های گروه «کم‌ریسک» یا «بدون ریسک»، مستقیم و بدون دخالت نیروی انسانی و به صورت هوشمند از طریق سامانه‌ها قطعی می‌شود ولی پرونده‌های با «ریسک متوسط» در دستور رسیدگی و حسابرسی معمولی قرار گرفته و شاید از طریق نمونه‌گیری رسیدگی شوند.

وی بیان کرد: رسیدگی پرونده‌هایی که سامانه هوشمند آنها را با توجه به معیارها و شاخص‌های تعریف شده با درجه ریسک بالا شناسایی می‌کند، به گروه‌های ویژه حسابرسی که از نیروهای خبره، توانمند و ورزیده نظام مالیاتی هستند، محول می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی‌ آذربایجان‌غربی اظهار امیدواری کرد که در سال آینده بیش از ۸۰ درصد پرونده‌ها در استان بدون ریسک و کم‌ریسک باشد.

کوماسی با بیان اینکه تغییرات زیادی در نظام مالیاتی رخ داده، افزود: نظام مالیاتی کشور به منظور تحقق کامل درآمدهای دولت، تغییر در قانون و مقررات مالیات‌های مستقیم، تصویب قانون ارزش افزوده، اجرای طرح جامع مالیاتی به صورت کامل در سال آینده، تغییر نگرش نیروی انسانی و روش‌های جدید انجام کار را در دستور کار قرار داده‌است.

وی با اعلام اینکه بانک‌های اطلاعاتی کلید سیستم جدید مالیاتی‌است، اضافه کرد: بانک‌های اطلاعاتی مالیاتی با دسترسی به اطلاعات سازمان‌های ثبت احوال، ثبت اسناد، پست، خرید و فروش مؤدیان، تراکنش‌های بانکی در حال به روز رسانی و تکمیل هستند.

معاون حسابرسی مالیاتی اشخاص حقوقی اداره کل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی نیز در این کارگاه آموزشی گفت: براساس مفاد ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی، مبنای تشخیص و رسیدگی به مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ اشخاص حقیقی و حقوقی «اظهارنامه مالیاتی منطبق با واقعیت»‌است.

سعید نقی زاده تاکید کرد: تسلیم نکردن اظهارنامه در زمان مقرر موجب جریمه غیر قابل بخشودگی معادل ۳۰ درصد مالیات متعلقه می‌شود.

به گزارش ایرنا، امسال بیش از ۹ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی در آذربایجان‌غربی تحقق یافته‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.