زهرا عسکرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بی‌تحرکی به میزان بسیار زیادی نه تنها احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می‌دهد، بلکه این موضوع در دیگر بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و اضافه وزن نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: طبق آمار موجود، ۳۵ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله درکشور در اوقات فراغت خود به هیچ وجه فعالیت فیزیکی انجام نمی‌دهندکه این آمار نگران‌کننده است.

وی اضافه کرد: بروز سرطان با افزایش سن جمعیت، شیوه نامناسب زندگی از جمله کم تحرکی، تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات و مصرف الکل و آلودگی محیطی رو به افزایش است.

کارشناس پیشگیری و کنترل  بیماری‌های غیرواگیردانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط به‌طوری که تنفس و ضربان قلب افزایش یابد، در بیشتر روزهای هفته می‌تواند باعث حفظ سلامتی بدن وکاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های غیرواگیر شود.

عسکرزاده افزود: افرادی که از نظر جسمی ‌فعال‌ هستند، نسبت به افراد بی‌تحرک زندگی طولانی‌تری دارند و نه تنها خطر سرطان در آنها پایین تر است بلکه در معرض خطر پایین‌تری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله اضافه وزن و چاقی، سکته مغزی ، دیابت ، فشار خون بالا، آرتروز و پوکی استخوان قرار دارند.

وی بیان کرد: فعالیت منظم بدنی با کنترل وزن، افزایش سطح انرژی و کاهش استرس، سبب بهبود خلق و خو در افراد نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: فعالیت بدنی می‌تواند شامل پیاده‌روی سریع، وزنه‌برداری سبک، جمع‌کردن برگ‌ها از روی زمین، شستن ماشین، تمیز کردن خانه و یا حتی باغبانی باشد.

وی محدود کردن تماشای تلویزیون، کنترل میزان انرژی و کالری غذای مصرفی، پارک اتومبیل در مکانی دورتر از مقصد مورد نظر و پیاده روی با دوستان و خانواده را از مهمترین توصیه‌ها برای داشتن فعالیت بدنی مناسب است.

به گزارش ایرنا، بیش از ۷۰ درصد عوامل مرگ و میر در جهان و ایران را بیماری‌های غیرواگیر شامل قلبی و عروقی، سرطان، بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا و اضافه وزن تشکیل ‌می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.