دکتر محمدرضا صائینی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: زندگی ماشینی و گسترش استفاده از ابزار ارتباطی از جمله موبایل و اینترنت موجب کم تحرکی و انجام ندادن فعالیت های بدنی شده است.
وی اظهار کرد: نداشتن فعالیت بدنی مستقیم و غیرمستقیم عوارض زیادی را به همراه دارد و بسیاری از بیماری های مزمن و مرگ و میر ناشی از آنها بدلیل بی تحرکی است.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته موارد مرگ و میر و عوارض ناشی از عدم فعالیت فیزیکی افزایش قابل ملاحظه ای یافته بطوری که بیش از 14 درصد مرگ در جهان را می توان به این مقوله مهم نسبت داد.
وی بیان کرد: نبود فعالیت فیزیکی مناسب در ایجاد 23 درصد موارد سرطان پستان و کولون، 27 درصد موارد دیابت و 30 درصد موارد بیماری های قلبی عروقی نقش اساسی دارد.
صائینی افزود: یافته ها نشان می دهند احتمال مرگ و پیشرفت بیماری های قلبی عروقی در افراد کم تحرک نسبت به افراد فعال 2 برابر بوده و حتی بنیاد تحقیقات قلب بریتانیا (انگلستان) 37 درصد مرگهای ناشی از بیماری های قلبی عروقی را به کاهش فعالیت بدنی نسبت می دهد.
وی یادآوری کرد: از جمله بیماری هایی که فرد به دلیل کم ‌تحرکی به آن مبتلا می شود، دیابت بوده و علاوه بر آن چاقی نیز از عوامل ایجاد دیابت به ویژه از نوع 2 است، چرا که با افزایش چربی بدن، مقاومت بدن در برابر هورمون انسولین افزایش می‌یابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: افرادی که اضافه‌وزن دارند نسبت به افراد طبیعی 2 برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند و این میزان در افرادی که چاقی شدید دارند، به بیش از 50 برابر می‌رسد.
به گفته این مسئول بهداشتی، دیابت، زمینه‌ساز مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی و کلیوی، سکته مغزی و نابینایی است.
صائینی افزود: پرفشاری خون نیز از دیگر انواع این بیماری بشمار می رود و در این میان اضافه ‌وزن و چاقی از طریق مکانیسم‌های متعدد از جمله تاثیر برگردش خون و سیستم هورمونی بدن، موجب افزایش فشارخون می‌شود که یکی از شایع‌ترین عوارض چاقی است.
این مسئول بهداشتی ادامه داد: بر این اساس اختلال در چربی خون به عنوان بیماری کم تحرکی شناخته شده و افزایش سطح کلسترول بد خون که خطر گرفتگی شرایین خونی، بیماری قلبی و سکته مغزی را بوجود می‌آورد به دلیل چاقی و کم‌تحرکی است.
وی یادآوری کرد: بیماری‌های عروق کرونر بیماری دیگری است که بوسلیه کم‌تحرکی ایجاد می‌شود، رسوب چربی در جدار رگ‌های قلبی، موجب کاهش خون‌رسانی به عضله قلبی و در نتیجه کمبود اکسیژن شده و پیشرفت این مساله و انسداد کامل عروق، سکته قلبی را به همرا دارد.
صائینی ،سکته مغزی و ابتلا به سرطان را از دیگر عوارض چاقی و کم‌تحرکی عنوان کرد و گفت که سرطان پستان، رحم، تخمدان و کیسه صفرا در زنان چاق بیشتر دیده می‌شود.
وی اظهار کرد: چاقی همچنین موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های کولون، رکتوم و پروستات در مردان می‌شو و علاوه بر آن مشکلات گوارشی ناشی از این معضل شامل بیماری‌هایی مانند سنگ کیسه صفرا، کبد چرب، نقرس را بدنبال دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اختلالات تولید مثل در زنان که چاقی از علل ان محسوب می شود، ناباروری و بی‌نظمی قاعدگی و نیز برخی مشکلات اسکلتی ـ عضلانی همچون کمردرد و سندرم مچ دستی ( تونل کارپل) از جمله دیگر عوارض کم‌تحرکی است.
وی خاطر نشان کرد: فعالیت بدنی با شدت متوسط به بالا و به صورت منظم حداقل پنج بار در هفته موجب کسب بیشترین اثرات بر سلامت جسمانی و روانی میشود و براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط برای حداقل پنج بار در هفته یا 25 دقیقـه فعالیت شدید حداقل سه بار در هفته، برای بزرگسالان توصیه می شود که البته هرچه میزان فعالیت بیشتر باشد اثرات مفید آن بر قلب و عروق بیشتر خواهـد بود.
صائینی افزود: بر این اساس کاهش 20 درصدی کم تحرکی تا سال 1404 از اهداف سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در استان است.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.