شخصیتی چون علی (ع) نیز به همسری فاطمه(س) افتخار می‌کرده‌است و بر همین اساس علما با شناخت و تبیین منزلت و جایگاه رفیع بی‌بی دوعالم، ایشان را الگویی تمام عیار برای مسلمانان، عصاره فضایل انسانی و مدافع ولایت می‌خوانند.  

عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است که حضرت فاطمه (س) عصاره همه فضایل انسانی و الگویی تمام‌عیار برای همه مسلمانان جهان اعم از زن و مرد است؛ پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و حضرت علی(ع) به وجود حضرت زهرا (س) با تمام وجود افتخار می‌کردند و حضرت محمد (ص) تمام‌قد به احترام ایشان بلند می‌شد.

آیت‌الله شیخ جواد مجتهد شبستری افزود: نبی مکرم اسلام (ص) در دورانی که عرب جاهلی رفتاری غیرمعمول با زنان و دختران داشت، نهایت احترام خود را به حضرت فاطمه (س) نشان می‌داد.

وی بیان کرد: این بانوی بزرگوار، دارای علم و آگاهی بیکران بود و به این جهت «محدثه» لقب گرفته‌است؛ تمامی دانشمندان شیعه و سنی بر شخصیت بارز آن حضرت اتفاق‌نظر دارند؛  حضرت فاطمه (س) نه تنها در عبادت بلکه در تربیت فرزند، همسرداری و احترام به پدر نیز از جایگاه والایی برخوردار بود چنانچه در پدرداری «ام‌ ابیها» لقب می‌گیرد.

وی افزود: حضرت فاطمه (س) رهبری یک جریان سیاسی را به دوش می‌کشد؛ ایشان با خطبه‌خوانی به ویژه خطبه «فدکیه» علیه غاصبان فریاد کشید و آنان را رسوا کرد؛ آن حضرت همچنین با سخنان خود و خطبه «فدکیه» فلسفه احکام الهی را به مردم توضیح داد وآگاهی‌بخشی کرد.

عضو دیگر مجلس خبرگان رهبری نیز بیان کرد: حضرت فاطمه (س) از اوضاع و احوال جامعه غافل نبود و زمانیکه با تحریف اسلام مواجه شد، با سخنان و خطبه‌های آتشین خود مردم را آگاه کرد.

وی در خصوص عبارت « فاطمه فاطمه» است نیز گفت: این عبارت به این دلیل است که حضرت فاطمه (س) نه به خاطر دختر پیامبر بودن یا همسر امیرالمومنین(ع) بودن یا مادر حسنین بودن بلکه به خاطر کمالات والای خود شخصیت بی‌نظیری داشت.

آیت الله عسگر دیرباز اضافه کرد: دفاع از ولایت از بارزترین ویژگی‌های حضرت فاطمه (س) است؛ این حضرت به درب خانه خواص رفتند و واقعه غدیرخم را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در دورانیکه برخی‌ها نسبت به مقوله ولایت بی‌تفاوت بوده و غدیرخم را فراموش کرده بودند، آن حضرت به درب منزل مهاجران و انصار رفتند و حقایق را بیان کردند.

رییس دانشگاه جامع قم بیان کرد: در بسیاری از برهه‌های مهم و حساس نظیر «مباهله» رسول خدا، حضرت فاطمه (س) را با خود به میدان می‌بردند و این امر گویای کمالات والای این بانوی برگزیده است.

آیت‌الله دیرباز به خطبه‌های آن حضرت نیز اشاره کرد و افزود: نمونه بارز خطبه‌های آن حضرت خطبه «فدکیه» است که بخش بزرگی از آن مربوط به حمد و ثنای پروردگار می‌باشد و بیش از ۲۰ مورد از آیات قرآنی به این خطبه اشاره کرده‌است.

وی انتخاب‌های حضرت فاطمه (س) را از دیگر ‌ابعاد بارز شخصیت آن بزرگوار دانست و افزود: حضرت فاطمه(س) در انتخاب همسر بهترین و شایسته‌ترین انسان را انتخاب کرد و علاوه بر این در جنگ‌ها نیز همراهی با امیرالمومنین(ع) و در خانه‌داری و فرزندپروری تعالیم الهی را انتخاب و الگوی خود قرار دادند.

وی افزود: ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار باید برای نسل امروز و آینده تبیین و بازخوانی شود زیرا ابعاد شخصیتی ایشان مربوط به یک دوره و زمان خاص نیست بلکه فراتر از هر زمان و مکان است.

رییس دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت آذربایجان‌غربی نیز حضرت فاطمه (س) را نمونه بارز انسان کامل عنوان کرد و اظهار داشت: حضرت فاطمه (س) نمونه بارز انسان کامل است چنانکه امام راحل فرمود «اگر حضرت زهرا (س) مرد بود پیامبر می‌شد».

حجت‌الاسلام عسگر فعال‌آذر افزود: آن حضرت پس از پیامبر اسلام(ص) به دفاع از ولایت و امیرالمومنین(ع) پرداخت و حقانیت ولایت را با تمام اقتدار فریاد زد.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) قرآن ناطق بودند و افکار و سیره، روش زندگی و مبارزه‌های ایشان همانند قرآن کریم همواره و در همه عصرها تازه است و ‌هرگز رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد.

وی تبیین شخصیت حضرت فاطمه (س) را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و بیان کرد: کشورهای غربی بزرگان دینی خود را به بهترین شکل و در مقاطع تحصیلی دانشگاهی تبلیغ می‌کنند؛ جامعه ما نیز باید معصومان خود را به زیباترین شکل برای نسل جدید معرفی کند.

حضرت فاطمه (س) در۲۰ جمادی‌الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه چشم به جهان گشود و در سال یازدهم هجری قمری به شهادت رسید؛ مشهورترین القاب آن حضرت راضیه، مرضیه، زکیه، بتول، طاهره، صدیقه و سیده نساالعامین است و سوره‌های کوثر، انس، مباهله و آیه تطهیر در شان آن حضرت نازل شده‌است.

همه دختران و بانوان مسلمان شایسته است تا زندگی فاطمه(س) را برای خود سرمشق قرار دهند و از مکتب او درس زندگی و ایمان بیاموزند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.