محمدرضا عبدالرحیمی روز سه‌شنبه در دیدار مدیرکل شیلات آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر منطقه، به ویژه رود ارس در زمینه پرورش آبزیان، تولید و صید ماهیان گرمابی و شاه‌میگو به عنوان محصول منحصربه‌فرد این منطقه اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد ماکو، در توسعه زیربنایی و روبنایی حوزه شیلات و فراهم ساختن بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاران نهایت مشارکت را خواهد داشت.

وی با اشاره به صادرات سالانه ۲۸۰ تن شاه میگو از منطقه آزاد ماکو افزود: طبق مطالعات انجام شده در این منطقه امکان پرورش و صید سالانه ۱۵ هزار تن انواع ماهی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه صید و تولید ماهی در این منطقه یک هفتم دریای خزر است، اضافه کرد: ‌در راستای پرورش ماهیان خاویاری اقدامات خوبی در این منطقه انجام شده است به طوریکه ۴۰۰ خانوار صیاد یعنی ۵۰ درصد صیادان استان در منطقه آزاد ماکو فعالیت دارند.

«عبدالرحیمی»، حوزه شیلات را جزو کسب‌وکارهای محوری منطقه برشمرد و افزود: رویکرد سازمان منطقه آزاد ماکو استفاده از تمام ظرفیت‌های رودخانه ارس از جمله پرورش آبزیان و رونق صنعت گردشگری است.

رئیس اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی نیز در این دیدار اظهار داشت: این استان سالانه با صید بیش‌از ۶ هزار و ۱۰۰ تُن انواع ماهیات از سدها و منابع آبی، رتبه نخست را در بین استان‌های غیرساحلی کشور در صید آبزیان به خود اختصاص داده است.

محمدباقر قریشی افزود: صید ماهی در آذربایجان‌غربی در فصل صید (شهریور هر سال تا اوایل فروردین سال بعد) در منابع آبی طبیعی شامل رودخانه‌ها، آبگیرها، آب‌بند و تالاب‌ها و در منابع آبی نیمه‌طبیعی شامل دریاچه‌های پشت سدها صورت می‌گیرد.

وی در خصوص منابع طبیعی صید ماهی در آذربایجان‌غربی بیان کرد: رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و «باران‌دوز چای» مهمترین رودخانه‌های استان هستند که با نظارت محیط زیست هم‌اکنون در آنها صید ماهی صورت می‌گیرد.

در آذربایجان‌غربی ۲۶۰ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و ۸۰ مزرعه پرورش ماهیان گرمابی فعال است که سالانه ۱۵ هزار تُن ماهی از این مزارع تولید و روانه بازارهای مصرف داخل و خارج از کشور می‌شود.

 در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا و ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و ماهیان بومی از جمله زردماهی پرورش و تولید می‌شود.

منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.

مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از ۷۵ درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.

این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.