عزیز عزیزنژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بافت‌های فرسوده مهاباد اغلب در بخش‌های مرکزی و جنوبی این شهر واقع شده که محله‌های «ارمنیان»، «رزگه‌ریان»، «وفایی»، «باغ سیسه»، «سه‌آسیاب»، «مناف‌آباد»، «محله مسجد سعدی»، «محمودکان» و «گمرک قدیم» را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۴ درصد مساحت مسکونی این شهر نیز جزو بافت‌های ناکارآمد محسوب می‌شود و به بهسازی، نوسازی و ساماندهی نیاز دارد که بخشی از آن به دست‌اندرکاران مدیریت امور شهری و بخشی هم به مردم برمی‌گردد.

عزیزنژاد اضافه کرد: طرح بازسازی بافت فرسوده مهاباد شناسنامه‌دار شده و این طرح از چند سال قبل تهیه و به وسیله شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده‌است.

مسوول روابط‌عمومی شهرداری مهاباد از مردم خواست تا نسبت به ساخت ساختمان‌ها بر اساس مقررات ملی تحت نظارت سازمان نظام مهندسی و نظارت عمومی شهرداری اقدام کنند، چون حفظ ضوابط شهرسازی و توسعه شهری در ساماندهی بافت فرسوده و بهبود وضعیت زندگی شهروندان تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: طبق برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه، وظایف شهرداری‌ها و دولت در نوسازی بافت فرسوده مشخص شده و شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی با هدف ترغیب مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده، مشوق‌هایی از جمله تخفیف در صدور پروانه و ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت را در نظر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز فرهنگی و اجتماعی در مناطق فرسوده جزو اولیت‌های شهرداری و مسوولان شهرستان است، افزود: شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده در دریافت خدمات شهری دچار مشکل و تنگنا هستند زیرا اجرای طرح‌های زیرساختی مورد نیاز در این مناطق توسط دستگاه‌های اجرایی، خدمات‌رسان و شهرداری‌ها با محدودیت‌ها و موانع زیادی روبرو است.

عزیزنژاد عنوان کرد: بافت فرسوده علاوه بر این که سیمای شهر را از توسعه و عمران دور می‌کند، در مواقع بروز بحران و حوادثی نظیر زلزله، خسارت‌های مادی فراوان و تلفات انسانی زیادی را بر جای می‌گذارد.  

شهر ۱۸۲ هزار نفری مهاباد دارای ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع مساحت بوده و از سال ۱۳۰۶ بلدیه یا شهرداری در آن راه‌اندازی شده‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.