حسین خضری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهاباد به مانند سال گذشته رتبه نخست آذربایجان‌غربی را در پرداخت زکات کسب کرده و امسال نیز برای دهمین سال پیاپی این رکورد در اختیار این شهرستان است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از صد در صد تعهدات زکات مهاباد جمع‌آوری شده است، ادامه داد: از کل زکات جمع‌آوری شده ۴۱ میلیارد ریال آن به صورت مستقیم و مابقی هم به صورت نقدی و کالایی بوده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۱۳۰ عامل و چهار روحانی در جمع‌آوری زکات در روستاها و شهرهای این شهرستان فعال هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مهاباد با اشاره اینکه مبلغ جمع‌آوری شده ۹ ماه امسال هفت درصد بیشتر از کل سال گذشته است، بیان کرد: در سال گشته ۵۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال زکات در این شهرستان جمع‌آوری شده بود که این مبلغ در توسعه و آبادانی منطقه هزینه شد.

وی تاکید کرد: زکات جمع‌آوری شده در هر روستای این شهرستان برای نیازمندان همان روستا هزینه می‌شود و مابقی نیز صرف احداث طرح‌های عام‌المنفعه از جمله احداث پل،  مسجد و بهسازی راه و دیگر خدمات رفاهی خواهد شد.  

وی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از پنج هزار و ۵۰۰ خانوار زیرپوشش کمیته امداد این شهرستان مستحق دریافت زکات هستند که به‌صورت عادلانه بین آنان تقسیم خواهد شد.

زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.