رحیم حب نقی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: نقش‌آفرینی موثر در تولید علم، نقش پژوهشگر در ارتباط با صنعت و جامعه و داشتن طرح‌های پژوهشی تقاضامحور با کارفرمایان معتبر، فعال بودن در عرصه بین‌المللی و انجام پژوهش‌های هدفمند از محورهای اساسی انتخاب پژوهشگر کشوری است.

وی افزود: چاپ نزدیک به ۸۰ مقاله، اجرای ۱۰ طرح تحقیقاتی برون دانشگاهی، تاسیس و تجهیز پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری که دومین مرکز پژوهشی برتر آرتمیا در دنیا است؛ تدوین بیوتکنیک بومی تولید صنعتی جلبک‌های تک‌سلولی، سیسیت و بیومس آرتمیا در استخرهای خاکی و بتنی از جمله فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دکتر آق است.

وی تدوین دانش فنی عمل‌آوری و فرآوری سیست و بیومس آرتمیا و انتقال دانش فنی تولید صنعتی «سیست» و «بیومس» آرتمیا به شرکت‌های داخل و خارج از کشور از دیگر فعالیت های این محقق ارومیه‌ای عنوان کرد.

رئیس دانشگاه ارومیه ادامه داد: فعالیت‌های تحقیقاتی مرتبط با آرتمیا و اکوسیستم دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه با تاسیس آزمایشگاه تحقیقاتی آرتمیا در سال ۱۳۷۳ و سپس ارتقای آن به مرکز تحقیقات آرتمیا و جانوران آبزی توسط دکتر ناصر آق آغاز شد.

«حب‌ نقی»، افزود: با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط وی، این مرکز طی مدت کوتاهی به مرکز رفرانس آرتمیا در ایران و کل منطقه خاورمیانه و آسیای میانه تبدیل شد و با توسعه فعالیت‌های پژوهشی مرکز در زمینه‌های مختلف و ایجاد گروه‌های پژوهشی جدید در سال ۱۳۸۳، مرکز تحقیقات به پژوهشکده آرتمیا و آبزیان ارتقاء یافت.

وی گفت: بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر و تشکیل ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲، ضرورت شکل گیری یک مرکز تخصصی ویژه در خصوص دریاچه ارومیه را در دانشگاه ارومیه بیش از پیش تقویت کرد و پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه به پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تغییر نام یافت.

وی ادامه داد: با این اقدام شرایط ورود متخصصان مهندسی آب، سازه‌های آبی، محیط زیست، زمین‌شناسی و ... به جمع متخصصان موجود فراهم شده و فعالیت‌های گسترده‌تری برای احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی می‌شود.

حب تقی یادآور شد: دانشگاه ارومیه هم‌اکنون دارای پنج پژوهشکده است که در واحد پردیس شهر این دانشگاه مستقر است.

آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور، امروز (سه‌شنبه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

هفته پژوهش و فناوری امسال با شعار «پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید» از روز شنبه ۲۳ آذرماه آغاز و تا ۲۹ همین ماه ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.