فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از تالاب «کانی‌برازان» این تعداد غاز خاکستری مهاجر و دیگر پرندگان آبزی و کنارآبزی را مشاهده کردند و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

وی افزود: این پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب و دیگر تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌کنند و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به حضور سالانه بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» اضافه کرد: وضعیت مناسب زیستی و وجود امنیت، شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به این تالاب فراهم کرده است.

سخنور از اهالی روستاهای همجوار تالاب «کانی‌برازان» خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شکار گونه‌های باارزش جانوری به محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

غاز خاکستری پرنده‌ای با ۸۳ سانتی‌متر طول بوده و بزرگترین نوع پرنده در منطقه است؛ منقار این پرنده ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.

بدن زیرتنه این گونه غاز به رنگ خاکستری با رگه‌های کوچک سیاه است و در بیشتر موارد به صورت دسته جمعی از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند؛ این پرنده در مناطق تالابی، باتلاق‌ها، دشت‌های سیلابی، ساحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به سر می‌برد و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می‌سازد.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با ۹۲۷ هکتار مساحت یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از باارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در نزدیکی روستای «قره‌داغ» واقع شده و به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه‌های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده‌نگری در ایران معرفی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.