رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین گفت: هرسال با سرد شدن هوا در عرض‌های شمالی، تعداد زیادی از پرندگان مهاجر با توجه به شرایط مساعد جنوب ورامین و وجود تالاب بزرگ بندعلیخان، مسیر عبور خود را از این منطقه برای گذران زمستان انتخاب می کنند.

منصور گل‌محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پرنده آبزی خوتکا از جمله پرندگان مهاجر پیشقراول است که فصل کوچ خود را پیش از سایر گونه‌های مهاجر آغاز می‌کند و هم اکنون تعدادی از این پرندگان در حاشیه رودخانه شور و شیرین که از جنوب دشت ورامین عبور می‌کند، استقرار یافته‌اند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تالاب بندعلیخان تاکنون آبگیری نشده، پرنده‌ای در این منطقه حضور پیدا نکرده است.
گل‌محمدی اظهارداشت: مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و شمار اندکی فلامینگو، درنا و قو زمستان را در اراضی جنوب ورامین می‌گذرانند.
وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر بخش مهمی از محیط زیست شهرستان ورامین محسوب می‌شوند گفت: یکی از مهمترین دلایل حاصلخیزی خاک ورامین حضور بیش از ۹۸ گونه پرنده در تالاب بندعلیخان و توزیع متوازن فضولات آنها در سطح زمین های کشاورزی است؛ پرندگانی که با کنترل آفات و چرا در مناطق مختلف اراضی جنوبی، باعث رشد گونه‌های گیاهی در مراتع نیز می‌شوند.

مجوز شکار صادر نشده
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورامین تصریح کرد: هیچ گونه مجوزی برای شکار پرندگان صادر نشده است و در صورت مشاهده، با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.
تالاب فصلی بندعلیخان در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین قرار دارد که از جنوب به دشت مسیله و دریاچه نمک محدود است.

۲۰ درصد از این تالاب ۲۵ هزار هکتاری در محدوده استان تهران و مابقی در استان قم واقع شده است.
شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.