حسین هراتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه فاضلاب واحدهای صنعتی و بعضا حتی فاضلاب انسانی به رود اترک رها می شود که این دغدغه ما و دیگر دوستداران محیط زیست است.
وی افزود: محیط زیست با واحدهای آلوده کننده برخورد می کند و در مقطعی مشکل برطرف و باز در دوره ای دیگر واحدهای صنعتی رهاسازی فاضلاب خود به رودخانه را از سرمی گیرند.
هراتی گفت: با وجود اینکه تانکرهای حامل فاضلاب باید در لاگون های منطقه قارلق تخلیه شود اما بعضا در این خصوص اهمال می شود.
وی با بیان اینکه تا کنون اقدامی تاثیرگذار برای شناسایی عوامل آلاینده منابع آب استان انجام نشده، گفت: طرح شناسایی عوامل آلوده کننده منابع آب استان به استانداری ارائه شده که امید است اجرایی شود.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در سال 86، برای مطالعه عوامل آلوده کننده منابع آبی استان اقداماتی انجام شد اما ناتمام ماند.
هراتی گفت: سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی نیز با بارندگی های رگباری و سیل شسته شده و به رود راه پیدا می کند که این نیز از دیگر منابع آلوده کننده رود اترک به شمار می رود.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات رود اترک، عدم تخصیص حقابه رود از سدها است، گفت: در سالهای خشکسالی و کم بارانی، حقابه زیست محیطی رود اترک داده نمی شود. البته امسال آب سد شیرین دره به واسطه بارندگی های مناسب رها شد.

* تهدید برای تالاب آق قشلاق
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به تهدیدهای زیستی تالاب آق قشلاق گفت: این تالاب در حاشیه رود اترک، زیستگاه و مامن پرندگان است و به یقین خطرات رود اترک بر این تالاب هم تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: متاسفانه در این سالها سودجویان نسبت به تصرف زمین های اطراف تالاب اقدام کرده و کشت و کار خود را توسعه داده اند، البته خاک این منطقه بویژه در سال هایی که سطح آب بالاست برای کشاورزی مناسب نیست.
وی اظهار داشت: کشاورزان سودجو در سال هایی که سطح آب افت پیدا می کند، نسبت به تصرف خاک های اطراف تالاب و کشت و کار اقدام می کنند.
هراتی، درباره سوزاندن نیزارها گفت: سوزاندن نیزارها هم برای توسعه زمین های کشاورزی انجام می شود و البته برخی از کارشناسان هم معتقدند که وجود نیزارها به هنگام سیلاب، سبب بالا آمدن سطح آب می شود و به زمین های اطراف رود خسارت وارد می کند از این رو حذف نیزارها با هدف لایروبی رود انجام می شود اما سوزاندن نیزارها اقدامی خسارت زا برای محیط زیست و طبیعت است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: این تالاب هنوز به ثبت نرسیده است و محیط زیست نمی تواند در مدیریت آن دخالت و ورود داشته باشد.
رودخانه اترک از دامنه های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه گرفته و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش های میانی شهرستان های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی، به شرق استان گلستان وارد شده و به تالاب های حاشیه دریای خزر می ریزد.
حدود 211 کیلومتر ازمسیر 535 کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.